Επιστροφή

Συνέντευξη Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην εφημερίδα "Φιλελεύθερος" της Κύπρου

Ελληνικά δημοσιεύματα αναφέρουν ότι το υπουργείο Οικονομικών της Ελλάδας εξετάζει μία σειρά από κίνητρα προς ξένες επιχειρήσεις για μεταφορά της φορολογικής τους κατοικίας στην Ελλάδα και προσανατολίζεται προς το κυπριακό μοντέλο. Ποια είναι τα σχέδια; 
Είναι γεγονός ότι στόχευση της Κυβέρνησης είναι η μεταφορά της φορολογικής κατοικίας ξένων επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
Ωστόσο, σημαντική παράμετρο του σχεδιασμού μας είναι η ομαλή ενσωμάτωσή τους στην οικονομία, τονώνοντας τον εγχώριο ανταγωνισμό μέσω οικονομιών κλίμακας και σκοπού. 
Προς αυτή την κατεύθυνση το Υπουργείο Οικονομικών εξετάζει εναλλακτικά μοντέλα που ακολουθούνται διεθνώς, σε διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες, έτσι ώστε το ειδικό φορολογικό καθεστώς να είναι αμοιβαία επωφελές για τη χώρα και τις ξένες επιχειρήσεις, και αποδεκτό από τους ευρωπαϊκούς εγκριτικούς μηχανισμούς. 
Θα μου επιτρέψετε, αυτή τη στιγμή, να μην μπω σε λεπτομέρειες. 
 
Υπάρχουν και οι ελληνικές εταιρείες που έχουν μεταφέρει την έδρα τους στην Κύπρο. Πόσο  απασχολεί την Κυβέρνηση να μεταφέρουν ξανά την έδρα τους στην Ελλάδα για να συμβάλλουν στην ανάπτυξη και μείωση ανεργίας. Ένα από τα μεγάλα προβλήματα είναι η γραφειοκρατία, οι φόροι αλλά και η διαφθορά. Τι θα κάνετε προς αυτή την κατεύθυνση;
Αποτελεί βασικό μας μέλημα να σταματήσουμε το «business drain» και να επαναπατρίσουμε όσες επιχειρήσεις «έφυγαν» για το εξωτερικό.
Προς αυτή την κατεύθυνση έχει αρχίσει η δημιουργία ενός πιο φιλικού, λειτουργικού, σταθερού και ασφαλούς πλαισίου για τις επιχειρήσεις. 
Έχουμε ήδη νομοθετήσει μια νέα δομή και λειτουργία του Κράτους, προκειμένου να περιορίσουμε τη γραφειοκρατία, την πολυνομία και την αδιαφάνεια.
Προωθούμε το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.
Έχουμε ήδη δρομολογήσει τη δημιουργία ενός σταθερού και συνεκτικού φορολογικού πλαισίου, που θα περιλαμβάνει τη μείωση της φορολογίας, των μερισμάτων και των ασφαλιστικών εισφορών στις επιχειρήσεις.
Ενώ με το τελευταίο νομοσχέδιο που καταθέσαμε στη Βουλή, ενδεικτικά, δημιουργούμε καλύτερες προϋποθέσεις για την προσέλκυση και υλοποίηση επενδύσεων. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του, καταργούνται οι παρωχημένοι «βαθμοί όχλησης» που επιβαρύνουν χρονικά και οικονομικά τις αδειοδοτικές διαδικασίες των μεταποιητικών δραστηριοτήτων, δίνονται κίνητρα για την εγκατάσταση επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά πάρκα, δημιουργείται Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης, επιταχύνεται η αξιολόγηση και παρακολούθηση υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων, επισπεύδεται η αδειοδότηση για κεραίες των τηλεπικοινωνιακών παρόχων, θέτονται δικλίδες αποτροπής της αδήλωτης εργασίας, θεσμοθετείται Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών, επιταχύνεται η δικαστική διαδικασία.
 
Είναι στους σχεδιασμούς της ελληνικής κυβέρνησης να αναγνωρίσει τα ιδιωτικά κολλέγια ως ιδιωτικά πανεπιστήμια, όπως έκανε η Κύπρος με αποτέλεσμα ο τομέας της εκπαίδευσης να έχει μεγάλη συνεισφορά στο ΑΕΠ με όλα τα θετικά συνεπακόλουθα στην αλυσίδα της οικονομίας. 
Η τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι κρίσιμος παράγοντας για την ανάπτυξη της οικονομίας, της κοινωνίας και τη συνολική ισχυροποίηση της χώρας. 
Μέριμνά μας είναι οι αποτελεσματικές συνεργασίες και συνέργειές της με την έρευνα, την καινοτομία και την αγορά εργασίας. 
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αφού απέτυχε, στη συνταγματική μεταρρύθμιση του 2008 λόγω της στάσης των άλλων πολιτικών κομμάτων, να απαλλαγεί οριστικά και καθαρά από τη σχετική συνταγματική δέσμευση, επιχείρησε και πάλι στην τρέχουσα συνταγματική μεταρρύθμιση να εισάγει τη σχετική ρύθμιση για τη δημιουργία μη κρατικών πανεπιστημίων.
Δυστυχώς, και τότε και τώρα, η στάση των άλλων πολιτικών κομμάτων, με τις ιδεολογικές αγκυλώσεις τους, δεν επιτρέπουν την προσαρμογή της χώρας στις διεθνείς εξελίξεις. 
Σε κάθε περίπτωση, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει το θεσμικό πλαίσιο για να κινηθεί προς την επιθυμητή κατεύθυνση. 
 
Υπάρχει ανεργία στην Ελλάδα, χαμηλοί μισθοί στον ιδιωτικό τομέα, ανασφάλιστοι εργαζόμενοι ή μερικώς ασφαλισμένοι για να είναι καλυμμένοι οι εργοδότες και γενικά εργασιακές σχέσεις που θυμίζουν άλλες εποχές. Με ποιο τρόπο η κυβέρνηση θα ανατρέψει μια κατάσταση που έχει παγιωθεί τα τελευταία χρόνια. Η ανάπτυξη και μερικές επενδύσεις μπορούν να αλλάξουν το εργασιακό κλίμα; 
Η προσέλκυση νέων επενδύσεων αναμφίβολα θα συνεισφέρει στη μείωση της ανεργίας, προσφέροντας νέες και καλές θέσεις εργασίας σε διάφορους τομείς. 
Από μόνες τους όμως οι επενδύσεις και οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης δεν θα αλλάξουν όλα τα αρνητικά χαρακτηριστικά του εργασιακού κλίματος που έχουν παγιωθεί τα τελευταία χρόνια. 
Για να αλλάξει αυτό και να καλλιεργηθούν συνθήκες υγιούς εργασιακών σχέσεων απαιτείται πολιτική βούληση και ολοκληρωμένος σχεδιασμός. 
Εχέγγυο γι’ αυτό αποτελεί η δέσμευση της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας για συνολική ρύθμιση της αγοράς εργασίας και για αντιμετώπιση των παθογενειών του παρελθόντος, με τη βελτίωση της νομοθεσίας και του συστήματος των ασφαλιστικών εισφορών αλλά και την αυστηροποίηση του πλαισίου ελέγχων τήρησης της εργατικής νομοθεσίας και της ανασφάλιστης εργασίας. 
Η εργατική νομοθεσία θα πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα και κανείς δεν μπορεί να παραβιάζει τα δικαιώματα των εργαζομένων.
 
Ο τρόπος ανάκαμψης της Κύπρου μετά την εποχή του μνημονίου αποτελεί παράδειγμα για την Ελλάδα; Ποιο είναι αυτό το στοιχείο που θα θέλατε να εφαρμόσετε άμεσα στην ελληνική οικονομία;
Καταρχάς οι δύο οικονομίες δεν είχαν συμπίπτουσες παθογένειες.
Οπότε και οι ενδεδειγμένες θεραπευτικές αγωγές δεν μπορεί να είναι συμπίπτουσες. 
Η περίπτωση της Κύπρου ως επιτυχές case study εξόδου από το μνημόνιο είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Την μελετούμε με προσοχή. 
Έχουμε πεισθεί για τη χρησιμότητα που θα είχε για τη χώρα μας η εδραίωση πολιτικής κουλτούρας συναίνεσης και συνεργασίας, τουλάχιστον στα μεγάλα και κρίσιμα θέματα. 
Θέματα οικονομικών χειρισμών συζητώ πάντα με ενδιαφέρον με τον φίλο, Υπουργό Οικονομικών κ. Γεωργιάδη. 
 
Θεωρείται ότι τελείωσε η κρίση στην Ελλάδα;
Είναι γεγονός ότι ο δρόμος που επί χρόνια βαδίζουμε υπήρξε δύσβατος και ανηφορικός.
Το οικονομικό και κοινωνικό κόστος υπήρξε μεγάλο. 
Τώρα, η κλίση της ανηφόρας μειώνεται. 
Εργαζόμαστε σκληρά και συστηματικά για να την μηδενίσουμε και να καταστήσουμε την Ελλάδα, το ταχύτερο δυνατόν, μια πλήρως κανονική, ευρωπαϊκή, δυτικού τύπου οικονομία. Και το πράττουμε γνωρίζοντας ότι μαγικές συνταγές και εύκολες λύσεις δεν υφίστανται.
 
Θα υπάρξουν φοροελαφρύνσεις κυρίως για χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα;
Έχουμε ήδη αποδείξει, με τη μεγάλη μείωση του ΕΝΦΙΑ και το βελτιωμένο πλαίσιο ρυθμίσεων οφειλών, ότι η Κυβέρνηση, όταν υφίσταται δημοσιονομικός χώρος τον αξιοποιεί επ’ ωφελεία κυρίως των χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων και της μεσαίας τάξης.
Και αυτό γίνεται και με τα μέτρα που δρομολογούμε και τα οποία περιλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό.
Αφού πέρα από τη μείωση του φόρου φυσικών προσώπων για τα χαμηλότερα εισοδήματα, μειώνεται η φορολογία στα νομικά πρόσωπα, μέτρο που αφορά και χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Τέλος, το αφορολόγητο διατηρείται, ενώ παρέχεται πρόσθετο αφορολόγητο 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, μέχρι και τα 4 τέκνα, διευρύνοντας το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς.
Με τα μέτρα αυτά, όλα τα εισοδηματικά στρώματα έχουν όφελος στο διαθέσιμο εισόδημα, το οποίο είναι – σε ποσοστό – μεγαλύτερο στα χαμηλότερα κλιμάκια. 
Έτσι προκύπτει μείωση των εισοδηματικών ανισοτήτων. 
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, για δηλωθέντα εισοδήματα έως 8.500 ευρώ, η συνολική φορολογική επιβάρυνση μειώνεται, κατά μέσο όρο, 20%. 
Αντίθετα, η αντίστοιχη μείωση σε υψηλά εισοδήματα, άνω των 26.000 ευρώ, ανέρχεται σε μονοψήφιο ποσοστό.
 
Κατά πόσο μπορεί να επηρεάσει το Brexit την ελληνική οικονομία; 
Παρακολουθούμε με μεγάλη προσοχή τις εξελίξεις που διαδραματίζονται τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Την παρούσα περίοδο, η εστίαση της Ευρώπης βρίσκεται στο ζήτημα του Brexit που προκαλεί έντονη ανησυχία εξαιτίας των απρόσμενων κλυδωνισμών που μπορεί να επιφέρει.
Η Κυβέρνηση, με τη στρατηγική και τις πολιτικές της, στοχεύει στην ισχυροποίηση της ελληνικής οικονομίας, ώστε να είναι πιο ανθεκτική απέναντι σε τέτοιες καταστάσεις.
Προφανώς απευχόμαστε ένα περιβάλλον γενικευμένης αποσταθεροποίησης. 
 
Υπάρχει το σχέδιο Ηρακλής» ή «Hercules project» για την μείωση των κόκκινων δανείων των τραπεζών με την βοήθεια του ελληνικού Δημοσίου. Πότε θα μπορέσουν οι ελληνικές τράπεζες να ξανανοίξουν τις στρόφιγγες του δανεισμού προς την πραγματική οικονομία;
Οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας μετά την αλλαγή Κυβέρνησης έχουν μειώσει το κόστος δανεισμού.
Κάτι που αποτυπώθηκε και στην επιτυχημένη, δεύτερη για εφέτος, έξοδο της χώρας στις διεθνείς αγορές, την προηγούμενη Τρίτη. 
Ως αποτέλεσμα, η πρόσβαση των τραπεζών στις αγορές χρήματος και κεφαλαίου – με κόστος που βαίνει μειούμενο – σταδιακά αποκαθίσταται, καταθέσεις επιστρέφουν, ενώ και η πιστοληπτική ικανότητα εταιρειών και νοικοκυριών βελτιώνεται.
Αυτά τα στοιχεία επηρεάζουν θετικά τα πιστωτικά ιδρύματα, τα οποία καλούνται να επανεκκινήσουν, σε υγιείς όμως βάσεις, την πραγματική οικονομία, αποτελώντας μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας.
Αναμφισβήτητα όμως το μεγάλο ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων δυσχεραίνει την αναγκαία πιστωτική επέκταση.
Η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, κατανόησε ότι η επίλυση αυτού του προβλήματος είναι ύψιστης σημασίας για την ελληνική οικονομία.
Για το λόγο αυτό, μετά και την έγκριση του πλαισίου από την Ευρωπαϊκή Αρχή Ανταγωνισμού (DG Com), προχωρά άμεσα στην υλοποίηση του μοντέλου εγγύησης του Δημοσίου σε τιτλοποιημένα περιουσιακά στοιχεία, με την ονομασία «Ηρακλής». 
Παράλληλα, η σημαντική μείωση του ΕΝΦΙΑ έχει ήδη βελτιώσει την ποιότητα του δανειακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών.
 
Οι εκτιμήσεις για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος το 2020 είναι αυτές που κρίνουν πότε και ποιες φοροελαφρύνσεις θα υλοποιηθούν. Υπάρχει δημοσιονομικό κενό το 2020;
Όπως είδατε και στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού, δεν υφίσταται δημοσιονομικό κενό για το 2020.
Η αύξηση του ρυθμού μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας, η ταχεία επιστροφή στην κανονικότητα, η πλήρης άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, η δημοσιονομική πειθαρχία των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, η υιοθέτηση ρεαλιστικών οροφών δαπανών, η αξιολόγηση δημοσίων δαπανών, η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η υψηλότερη εισπραξιμότητα του ΦΠΑ και του φόρου ακίνητης περιουσίας, η μεταφορά για φέτος μελλοντικών δαπανών, η προώθηση συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και το αποτέλεσμα από την υλοποίηση του νέου πλαισίου ρύθμισης για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές ιδιωτών, δημιουργούν τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο για περαιτέρω μειώσεις φόρων το 2020.
Θα κλείσω με τη διαβεβαίωση ότι τα υγιή και ευσταθή δημόσια οικονομικά αποτελούν σταθερή μέριμνά μας.
 
Τέλος θα ήθελα να σας κάνω μία ερώτηση σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις στο Κυπριακό. Ποιες είναι οι ελληνικές θέσεις;
Ο τερματισμός της τουρκικής κατοχής στην Κύπρο, στο πλαίσιο μίας συνολικής και συμφωνημένης λύσης του Κυπριακού, αποτελεί το κορυφαίο εθνικό μέλημα και σταθερή επιδίωξη της εξωτερικής πολιτικής της Ελλάδας. 
Οι σχετικές Αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών προσδιορίζουν το πλαίσιο της λύσης, η οποία θα πρέπει παράλληλα να διασφαλίζει την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια. 
Δεν υπάρχουν «εναλλακτικές λύσεις» στον σεβασμό και την εφαρμογή των δεσμευτικών για όλα τα κράτη Αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, οι οποίες και αποτελούν την μόνη βάση διαπραγμάτευσης για την εξεύρεση συνολικής και συμφωνημένης λύσης στο Κυπριακό.
Η Ελλάδα δεν αποδέχεται και ουδέποτε πρόκειται να νομιμοποιήσει τα τετελεσμένα της παράνομης τουρκικής κατοχής, διαπραγματευόμενη τουρκικές δήθεν «λύσεις» δύο χωριστών κρατών ή συνομοσπονδίας.
Λύση του Κυπριακού δεν νοείται χωρίς την κατάργηση του αναχρονιστικού και, όπως έχει τονίσει και ο Γενικός Γραμματέας Ηνωμένων Εθνών, μη βιώσιμου συστήματος εγγυήσεων και χωρίς την αποχώρηση όλων των κατοχικών στρατευμάτων.
Στην παρούσα συγκυρία, η Ελλάδα υποστηρίζει πλήρως τις προσπάθειες του Γενικού Γραμματέα Ηνωμένων Εθνών, κ. Γκουτέρες, να διευκολύνει την εξεύρεση συμφωνίας, μεταξύ κατ’ αρχήν του Προέδρου κ. Αναστασιάδη και του Τουρκοκύπριου ηγέτη κ. Ακιντζί, για τους Όρους Αναφοράς επανέναρξης των διαπραγματεύσεων στο Κυπριακό.
Επί του παρόντος, δυστυχώς, οι συνεχείς παρεμβάσεις και οι μη αποδεκτοί όροι και προϋποθέσεις που η Τουρκία διαρκώς προβάλλει στις διαβουλεύσεις, δεν έχουν επιτρέψει την εξεύρεση συμφωνίας.
Κρίσιμη παράμετρος για την πρόοδο στο Κυπριακό είναι, βεβαίως, ο τερματισμός των παράνομων τούρκικων γεωτρήσεων και ερευνών και της απειλητικής παρουσίας τουρκικών πολεμικών πλοίων στις θαλάσσιες ζώνες της Κύπρου.
Με τις ενέργειές της αυτές, τις απειλητικές δηλώσεις και κινήσεις εποικισμού της περίκλειστης περιοχής των Βαρωσίων καθώς και τις συχνές παραβιάσεις του status quo στην επιτηρούμενη από τα Ηνωμένα Έθνη Γραμμή Κατάπαυσης του Πυρός στην Κύπρο, η Τουρκία, αντί να συμβάλει στη δημιουργία του κατάλληλου κλίματος, επιλέγει να κλιμακώνει την ένταση στην Αν. Μεσόγειο, να υπονομεύει τις προσπάθειες επανέναρξης των διαπραγματεύσεων στο Κυπριακό και να αποσταθεροποιεί περαιτέρω την ευρύτερη περιοχή.