Επιστροφή

Συνέντευξη Τύπου του υπουργού Οικονομικών , Ευκλείδη Τσακαλώτου με τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής V. Dombrovskis

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ευχαριστώ που είσαστε όλοι εδώ. Όπως ξέρετε είναι μια εβδομάδα πριν από το σημαντικότατο Eurogroup της 21 Ιουνίου. O κ. Valdis Dombrovskis έχει έρθει εδώ, έχει κάνει πολλές συναντήσεις. Ο ίδιος και η ομάδα του έχουν μεγάλη εμπλοκή τα τελευταία δυο χρόνια και έχουν προσπαθήσει να βοηθήσουν την Ελλάδα να βγει από το πρόγραμμα. 
Και σε όλα τα επίπεδα. Από εκείνο του ίδιου του Προέδρου, του Αντιπροέδρου, του Πιερ Μοσκοβισί, του  Ντέκλαν Κοστέλο που είναι ο επικεφαλής, αλλά και μέχρι τις τεχνικές ομάδες. Και νομίζω ότι θα έχουν και ένα σημαντικό ρόλο και στη συζήτηση στις 21 Ιουνίου. Δεν θέλω να πω πολλά άλλα πράγματα. Είχαμε μια ωραία συζήτηση και για τη μεταμνημονιακή παρακολούθηση και για το ζήτημα του χρέους και νομίζω ότι συμφωνούμε σε πολλά πράγματα και όλοι προσβλέπουμε σε ένα πολύ επιτυχημένο Eurogroup σε μια εβδομάδα.

Ευχαριστώ. 

V. DOMBROVSKIS: «Good afternoon. First of all, I would like to thank Minister Tsakalotos for a very good and productive meeting, which we just had. I also would like to congratulate Greece on yesterday’s vote on prior actions in the Parliament. It is an important step towards completion of the 4th Program Review. We had a second positive signal yesterday, concerning the disbursement of €1 billion, agreed by the ESM, which was a disbursement linked to the arrears clearance, so we see that work towards successful completion of the Stabilization and Support Program is on track. So, all sides are working hard now on our overarching agreement on 21st of June in Eurogroup, so Minister just reiterated today government’s commitment to do its part, as regards the program conditionality and there are basically three important elements when we discuss completion of the program. So, first element is successful completion of the final review and this work is on track. Second important element is debt measures, so how to reduce debt servicing burden for Greece. From the European Commission side we emphasize the need for a credible debt package, which insures Greece’s gradual return to the financial markets. And third important element is post-program arrangements, because also some of that medium-term measures will be linked with Greece’s continued adherence with agreed post-program fiscal projector, but here it is worth emphasizing that of course it does not mean any new commitments or new conditions; it is about basically sticking with agreed commitments. We will continue to support Greece, not only through this ESM program, but also through other means which are available from the EU side. As you know, recently, the European Commission put forward the proposal for next Multiannual Financial Framework, where despite the overall cut of 10% of the cohesion policy, proposal for Greece is actually 8% increase, and we will continue to provide support also through technical assistance and other forms of supporting reforms in Greece.
And, actually, just today we signed a new cooperation and support plan between Greek authorities and European Commission Structural Support Service, which foresees assistance in 32 new reform projects. It concerns support for judiciary reforms, further improvement of tax collection and supporting fight against aggressive tax planning, supporting the implementation of the National Anti-Corruption Plan, establishment of Hellenic Development Bank to promote investment, strengthening the capacity of Greek administration to provide social services via a single agency, to mention a few projects. So, once again, I would like to thank Mr. Minister for a very good meeting and, indeed, we look forward for agreement in Eurogroup on 21st of June and we look forward for the successful completion of the program in August.
 
Thank you very much.»
 
(Aνεπίσημη μετάφραση)
 
Καλησπέρα σας. Πρώτα απ’ όλα θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Υπουργό τον κ. Τσακαλώτο για μια πολύ καλή, πολύ παραγωγική συνάντηση που μόλις είχαμε. Θα ήθελα επίσης να συγχαρώ την Ελλάδα για την ψήφιση του νομοσχεδίου των προαπαιτούμενων χθες στο Κοινοβούλιο που είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του προγράμματος. Είχαμε ένα δεύτερο θετικό σήμα χθες αναφορικά με την εκταμίευση ενός δισεκατομμυρίου ευρώ που αποφάσισε το Δ.Σ. του ESM και που αφορά την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών και βλέπουμε ότι πηγαίνουμε προς την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος και όλα πάνε καλά ως έχει προβλεφθεί.
Όλες οι πλευρές λοιπόν δουλεύουν σκληρά για την επίτευξη μιας συνολικής συμφωνίας στις 21 Ιουνίου στο Eurogroup. Ο Υπουργός μόλις επανέλαβε σήμερα τη δέσμευση της κυβέρνησης να κάνει ό,τι της αναλογεί αναφορικά με την ολοκλήρωση του προγράμματος και ουσιαστικά τρία σημαντικά στοιχεία αναφορικά με την ολοκλήρωση του προγράμματος.
Το πρώτο στοιχείο είναι  η επιτυχής ολοκλήρωση της τελικής αξιολόγησης. Της τελευταίας αξιολόγησης και η δουλειά γι’ αυτό ακολουθεί το πρόγραμμα. Το δεύτερο είναι τα μέτρα για το χρέος, δηλαδή πώς θα μειωθεί το βάρος του χρέους για την Ελλάδα από την πλευρά της Επιτροπής. 
Τονίζουμε την ανάγκη να υπάρξει ένα αξιόπιστο πακέτο μέτρων για το χρέος που θα διασφαλίσει την σταδιακή πρόσβαση της Ελλάδας στις χρηματαγορές. 
Και τρίτο σημαντικό στοιχείο είναι οι μεταμνημονιακές διευθετήσεις γιατί μερικά από τα μεσοπρόθεσμα μέτρα του χρέους θα συνδέονται με τη συνεχή τήρηση από πλευράς Ελλάδος των στόχων και των μεταρρυθμίσεων και να ακολουθήσει την πορεία που έχει συμφωνηθεί. 
Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι θα υπάρξουν νέες δεσμεύσεις, νέες υποχρεώσεις, νέοι όροι, αλλά ουσιαστικά αφορά την υλοποίηση των συμφωνηθεισών δεσμεύσεων. 
Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την Ελλάδα, όχι μόνο μέσω αυτού του προγράμματος του ΕΜΣ, αλλά και μέσω άλλων μέσων που διατίθενται από την πλευρά της ΕΕ. 
Όπως γνωρίζετε, πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την πρόταση για το επόμενο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο, όπου παρά τη συνολική περικοπή του 10% της πολιτικής συνοχής, η πρόταση για την Ελλάδα είναι στην πραγματικότητα αύξηση της τάξης του 8% και θα συνεχίσουμε να παρέχουμε υποστήριξη μέσω τεχνικής βοήθειας και άλλων μορφών στήριξης  των μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα.
Και στην πραγματικότητα, μόλις σήμερα υπογράψαμε ένα νέο σχέδιο συνεργασίας και υποστήριξης μεταξύ των ελληνικών αρχών και της Υπηρεσίας Διαρθρωτικής Στήριξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία προβλέπει βοήθεια σε 32 νέες μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες.  Πρόκειται για την υποστήριξη των μεταρρυθμίσεων  στο δικαστικό σώμα, την περαιτέρω βελτίωση της εισπραξιμότητας των φόρων και τη βελτίωση της φορολογικής δομής, την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Καταπολέμησης της Διαφθοράς,  τη δημιουργία της Ελληνικής Αναπτυξιακής  Τράπεζας για την προώθηση των επενδύσεων, την ενίσχυση της ικανότητας της ελληνικής διοίκησης για την παροχή κοινωνικών υπηρεσιών μέσω μιας ενιαίας υπηρεσίας-για να αναφέρουμε μερικά μόνο έργα.
Και πάλι θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Υπουργό για την πολύ καλή συνάντηση μεταξύ μας και προσβλέπουμε στην επίτευξη της συμφωνίας στο Eurogroup της 21ης Ιουνίου και προσβλέπουμε και σε επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος τον Αύγουστο.
 
Ευχαριστώ πάρα πολύ.
 
ΟΜΗΡΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ («ΑΠΕ»): Η ερώτηση είναι προς τον Αντιπρόεδρο της Κομισιόν. Κύριε Αντιπρόεδρε, σε πρόσφατη συνέντευξή σας στο site Euro2day και στην ερώτηση εάν θα εφαρμοστούν από την 1η Ιανουαρίου 2019 οι μειώσεις στις συντάξεις, είπατε – εάν θυμάμαι καλά – ότι οι συζητήσεις συνεχίζονται. Μπορεί να έχουμε ένα SLA, αλλά οι συζητήσεις συνεχίζονται.         Μπορείτε να μου απαντήσετε τι θα γίνει τελικά με αυτό το θέμα;
 
Ευχαριστώ πολύ. 
 
V. DOMBROVSKIS: «Well, on this, once again to reiterate that there are no new conditions or commitments in post-program period, apart of already legislated changes. So there is nothing new which is coming from European Commission’s side.»
 
(Aνεπίσημη μετάφραση)
 
Επ’ αυτού του θέματος θα ήθελα να επαναλάβω και πάλι ότι δεν υπάρχουν νέοι όροι, δεν υπάρχουν νέες δεσμεύσεις για την περίοδο μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος πέραν των όσων αλλαγών έχουν ήδη νομοθετηθεί. Δεν υπάρχει κάτι νέο λοιπόν που να προέρχεται από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. 
 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΓΟΥΡΙΔΗΣ («ΑΥΓΗ»): Προς τον κ. Αντιπρόεδρο είναι η ερώτηση. Καλησπέρα. Νομίζω ότι είπατε και χθες για ανάγκη εμπροσθοβαρούς εφαρμογής των μέτρων ελάφρυνσης του χρέους και σήμερα κάνετε λόγο για μια αξιόπιστη λύση. Σας ανησυχεί κάτι μήπως δεν θα είναι τόσο αξιόπιστη;
Και εάν θα είναι τόσο αξιόπιστη ή όχι, χωράει το ΔΝΤ μέσα; Γιατί εάν δεν χωράει δημιουργείται θέμα μη αξιόπιστης λύσης; Και προς τα πού κινούνται αυτά τα μέτρα; Ας πούμε έχετε να μας πείτε κάτι για την περίοδο επιμήκυνσης των δανείων του EFSF;
 
Ευχαριστώ. 
 
V. DOMBROVSKIS: «Yes, indeed. What I meant was front-loaded debt measures, what Eurogroup has been describing as short-term debt measures. What is important and what we want to emphasize is that there needs to be reduction of the burden in immediate post-program... So, as regards those front-loaded debt measures, basically it is the same what is referred in Eurogroup statements as short-term debt measures, so what we are emphasizing here is that we need debt measures which alleviate as a burden in first post-program years, to ensure that Greece can return to the markets in a gradual way, so also to manage the debt servicing costs. And, indeed, one of the measures which is discussed is expansion of maturities of EFSF loan and it will be part of the debt relief package, but I cannot comment now how many years exactly; it is still one of the elements which is in discussion. There are also elements, for example, on SMP and ANFA profits, where the idea is to disburse them gradually to Greece, also linked with a continued adherence to the post-program primary surplus target. So as I said, some of the measures will be - medium-term debt measures will be linked with this adherence to the post-program primary surplus targets. And as you know, there are several other debt measures which are discussed. I cannot comment now what exactly this composition will look like, because it is still being discussed, but I would say all the elements are well-known, well-understood, so now it is basically a matter of taking political decisions on those elements and from European Commission’s side we once again emphasize that it needs to be a credible package, which also reassures the markets. Then, as regards... Then, as regards the second question on IMF involvement, well, we expect IMF continued involvement also in post-program period. What exact form of involvement is still will also need to be discussed, but we expect close cooperation with IMF also in the post-program period.»
 
(Aνεπίσημη μετάφραση)
 
Αναφορικά με τα εμπροσθοβαρή μέτρα χρέους είναι βασικά το ίδιο με ό,τι αναφέρεται στiς ανακοινώσεις του eurogroup ως βραχυπρόθεσμα μέτρα χρέους και αυτό στο οποίο δίνουμε έμφαση εδώ είναι ότι χρειαζόμαστε μέτρα χρέους τα οποία ανακουφίζουν από το βάρος στα πρώτα μεταπρογραμματικά χρόνια, έτσι ώστε να εξασφαλίσουμε ότι η Ελλάδα μπορεί να επιστρέψει στις αγορές σταδιακά, ώστε επίσης να διαχειριστεί τα κόστη της εξυπηρέτησης του χρέους. Και πράγματι ένα από τα μέτρα τα οποία συζητιούνται είναι η επέκταση των ωριμάνσεων του δανείου του EFSF και θα αποτελέσει μέρος του πακέτου ελάφρυνσης χρέους, όμως δεν μπορώ να σχολιάσω αυτή την στιγμή πόσα ακριβώς χρόνια θα αφορά η επέκταση, καθώς αποτελεί αντικείμενο συζήτησης. Επίσης υπάρχουν επίσης στοιχεία, για παράδειγμα, στα κέρδη των SMP και ANFAS όπου η ιδέα είναι να εκταμιευθούν σταδιακά προς την Ελλάδα, πράγμα επίσης συναρτώμενο από μία συνεχιζόμενη δέσμευση στους μεταπρογραμματικούς στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων. 
Και όπως γνωρίζετε υπάρχουν και διάφορα άλλα μέτρα ελάφρυνσης τα οποία είναι υπό συζήτησιν. Δεν μπορώ να σχολιάσω τώρα ποιά ακριβώς είναι η σύνθεση καθώς είναι ακόμη υπό συζήτηση. Θα έλεγα όμως ότι όλα τα δεδομένα είναι σε όλους γνωστά και κατανοητά. Άρα, τώρα είναι θέμα λήψης πολιτικών αποφάσεων επί των δεδομένων αυτών. Από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τονίζουμε για μία ακόμη φορά ότι χρειάζεται ένα αξιόπιστο πακέτο ελάφρυνσης το οποίο εκτός των άλλων καθησυχάζει τις αγορές. 
Σχετικά τώρα με την δεύτερη ερώτησή σας για το ΔΝΤ. Αναμένουμε την συνέχιση της συμμετοχής του στην μετα-προγραμματική περίοδο. Η φύση αυτής της συμμετοχής  χρειάζεται να συζητηθεί, όμως εμείς αναμένουμε στενή συνεργασία με το ΔΝΤ, στην μεταπρογραμματική περίοδο. 
 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΟΥΣ («STAR»): Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στον ESM περί τα 27,4 δισεκατομμύρια από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Θέλω να ρωτήσω εάν υπάρχει κάποιος σχεδιασμός γι’ αυτά τα κεφάλαια. Εάν δηλαδή πρόκειται να εκταμιευθεί μέρος ή το σύνολο αυτών των κεφαλαίων στο πλαίσιο των ρυθμίσεων για το χρέος και εάν συμβεί κάτι τέτοιο εάν θα είναι υπό προϋποθέσεις.   Η ερώτηση είναι και για τους δυο φυσικά. 
 
V. DOMBROVSKIS: «Well, as regards bank recapitalization, bank recapitalization is already actually done in 2015 and we see that it actually helped to stabilize the situation in Greek banking sector, which was confirmed also by the results of recent stress tests.
So, when we discuss now the last disbursement, probably it will not specifically be linked with the banking sector, but in any case, what we also emphasize on European Commission side is that it is important that it is a sizeable disbursement, providing Greece with a cash buffer, once again to smoothen Greece’s return to the markets.
What we mean as conditions. As we are discussing, condition for our disbursement is implementation of prior actions. And on this we are now in, I would say, final stages of implementation of prior actions and normally we should be preparing the compliance report early next week for 21st of June Eurogroup. So that’s on conditions, so there are no new conditions apart from these associated with disbursement.»
 
(Aνεπίσημη μετάφραση)
 
Αναφορικά με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, αυτή ολοκληρώθηκε το 2015 και κατόπιν διαπιστώσαμε ότι η ανακεφαλαιοποίηση βοήθησε στη σταθεροποίηση του ελληνικού τραπεζικού τομέα πράγμα το οποίο επιβεβαιώθηκε επίσης από τα αποτελέσματα των τελευταίων stress tests.  
Και όταν συζητάμε για την τελευταία εκταμίευση, αυτή δεν θα είναι απαραίτητα συνδεδεμένη με τον ελληνικό τραπεζικό τομέα, αλλά στις συζητήσεις που κάνουμε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής λένε ότι θα είναι μια σημαντικού ύψους εκταμίευση ώστε να εξομαλύνει την επιστροφή της χώρας στις χρηματοοικονομικές αγορές. Η τελευταία εκταμίευση θα χρησιμοποιηθεί για να συμπληρώσει το μαξιλάρι ασφαλείας. 
Εξαρτάται τι θεωρείτε νέους όρους. Αυτό που θεωρούμε εμείς είναι η υλοποίηση των προαπαιτούμενων. Βρισκόμαστε στην τελική φάση υλοποίησης των προαπαιτούμενων και εμείς θα ετοιμάσουμε μια έκθεση συμμόρφωσης στις αρχές της επόμενης εβδομάδας για να χρησιμοποιηθεί στη συνεδρίαση του Eurogroup της Πέμπτης 21 Ιουνίου. Αυτό εννοούμε. Δεν υπάρχουν νέοι όροι που θα επιβληθούν, πέραν αυτού. 
 
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν νομίζω ότι έχω κάτι να προσθέσω. Σε όλα αυτά τα ερωτήματα οι απαντήσεις βασίζονται στην απόφαση του Eurogroup του Ιουνίου 2017 σύμφωνα με την οποία το Eurogroup είναι έτοιμο να βοηθήσει την Ελλάδα να έχει πρόσβαση στις αγορές. Και αυτό μπορείς να το κάνεις με διαφορετικούς τρόπους και με το μαξιλάρι και με την ελάφρυνση του χρέους. Και το πώς ελαφραίνεις το χρέος έχει κι αυτό  διάφορους συνδυασμούς που μπορούν να φτάσουν στο ίδιο αποτέλεσμα και αυτό είναι που θα αποφασιστεί στις 21 Ιουνίου.
Άρα όλες οι απαντήσεις που θα δοθούν στις 21 Ιουνίου προκύπτουν από την απόφαση του Ιουνίου του 2017 για να βγει η Ελλάδα από το πρόγραμμα και να μπορέσει να έχει πρόσβαση στις αγορές. Ακριβώς το πώς θα γίνει αυτό, με ποιο μείγμα μέτρων, δεν έχει ακόμα αποφασισθεί. 
 
ΝΙΚΟΣ ΡΟΓΚΑΚΟΣ («ΑΝΤ1»): Η ερώτησή μου απευθύνεται και προς τους δυο. Πρωτίστως στον Αντιπρόεδρο της Κομισιόν. Κύριε Αντιπρόεδρε η Ελλάδα έχει ψηφίσει τα μέτρα για τις συντάξεις και το αφορολόγητο. Θέλω να ρωτήσω στο μεσοπρόθεσμο το οποίο υπάρχει, προβλέπεται μεγάλο πλεόνασμα. Υπερπλεονάσματα για τη χώρα τα επόμενα χρόνια. 
Αυτό το οποίο θέλω να ρωτήσω είναι εάν υπάρχει περίπτωση να μην υπάρξουν άμεσα οι μειώσεις των συντάξεων ή η μείωση του αφορολογήτου, ή εάν συζητάτε αυτό να είναι σε μικρότερο βαθμό από τα συμφωνημένα, με δεδομένο ότι η Ελλάδα δείχνει καλούς οικονομικούς δείκτες. 
 
V. DOMBROVSKIS: «Well, on this question I would say first and foremost what is important in this case is adherence to the post-program primary surplus targets, because it is a very delicate exercise for Greece to return to the markets with close to 180% of GDP public debt. We know that next countries in terms of public debt are Italy and Portugal, which had around 130%.
So, there is a need for sustaining substantial primary surpluses for a period of time, to bring down public debt to more manageable levels. And that’s why there is this point that there should be a primary surplus of 3.5% of GDP till 2022 and then, it should get smaller and reach a steady state of at least 2% of GDP.
Then, it also means though that this economic growth there will be also some fiscal space emerging in Greece and then of course it can be discussed how exactly this fiscal space can be used, including maybe on some of the measures which you mentioned, but I think that’s probably more for Minister to comment on potential use of emerging fiscal space.»
 
(Aνεπίσημη μετάφραση)
 
Αυτό που είναι πάρα πολύ σημαντικό να πούμε, το πιο σημαντικό θέμα είναι η τήρηση του συμφωνηθέντος στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος για την περίοδο μετά την ολοκλήρωση του Προγράμματος. αυτός είναι ο στόχος και αυτό είναι το πάρα πολύ σημαντικό. 
Γιατί η επιστροφή της χώρας στις χρηματοοικονομικές αγορές, είναι μια άσκηση η οποία είναι πάρα πολύ λεπτή, καθώς η Ελλάδα έχει δημόσιο χρέος κοντά στο 180% ΑΕΠ. Γνωρίζουμε ότι οι χώρες με το επόμενο υψηλότερο είναι η Ιταλία και η Πορτογαλία με περίπου 130%. Οπότε υπάρχει αυτή η ανάγκη διατήρησης υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων για χρονικό διάστημα ώστε να μειωθεί το δημόσιο χρέος σε πιο διαχειρίσιμα επίπεδα. 
Γι αυτό και η διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το έτος 2022 και στη συνέχεια ακολουθεί μια σταδιακή μείωση αυτού μέχρι το ποσοστό του 2% το οποίο θα πρέπει να διατηρηθεί τα επόμενα χρόνια. Με την ανάπτυξη της οικονομίας μπορεί να προκύψει δημοσιονομικός χώρος και τότε θα μπορέσει να υπάρξει μια συζήτηση για το πώς αυτός θα μπορέσει ν’ αξιοποιηθεί περιλαμβάνοντας ίσως κάποια από τα μέτρα τα οποία αναφέρατε, νομίζω όμως ότι ο κ. Υπουργός είναι πλέον κατάλληλος να συζητήσει και ν’ αναφερθεί στην δυνητική χρήση τους προκύπτοντος δημοσιονομικού χώρου. 
 
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο κ. Υπουργός έχει μιλήσει όλη την εβδομάδα και στις Επιτροπές και στην Ολομέλεια της Βουλής για το μεσοπρόθεσμο, σας έχει πείσει όλους και όλες ότι ο στόχος είναι 3,5%. Δεν  νομίζω να υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό, και όπως είπε ο κ. Αντιπρόεδρος, είναι ο πιο σημαντικός στόχος στη μεταμνημονιακή περίοδο. Και όχι μόνο είναι σημαντικός στόχος, αλλά ότι δημιουργείται και δημοσιονομικός χώρος παρά τον υψηλό στόχο αυτόν, να ξοδευτεί όπως θεωρεί η ελληνική κυβέρνηση.
Στο μεσοπρόθεσμο θα είδατε ότι στον πρώτο χρόνο, ο δημοσιονομικός χώρος θα ξοδευθεί εκ των προτέρων και μέσα στον προϋπολογισμό κυρίως από τη μείωση της φορολογίας και από κει και πέρα θα υπάρχει μια ισορροπία ανάμεσα στις μειώσεις φόρων και στις αυξήσεις δαπανών από το δημοσιονομικό χώρο που θα υπάρχει και τηρώντας το 3,5%. 
 
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΔΟΥΡΑΚΗΣ («ALPHA»): Καλημέρα σας. Μια ερώτηση που μάλλον μπορείτε ν’ απαντήσετε και οι δύο: Έχουμε λοιπόν την εφαρμογή κανονικά, απ’ ό,τι καταλαβαίνω, των μειώσεων στις συντάξεις και των μειώσεων του αφορολογήτου, θα εφαρμοστούν κανονικά και τ’ αντίμετρα όπως έχουν ψηφιστεί νομίζω στο πολυνομοσχέδιο του περασμένου Μαΐου; Κι από κει και πέρα, όταν είπε ο κ. Dobrovskis σχετικά με τις συζητήσεις που θα γίνονται για το δημοσιονομικό χώρο που θα προκύπτει, μπορούμε να δώσουμε το πότε θα γίνουν αυτές οι συζητήσεις για το πού θα πάνε αυτά τα χρήματα; Επιπλέον δημοσιονομικός χώρος τέλος πάντων… 
 
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Την πρώτη ερώτηση, νομίζω την έχουμε καλύψει και εγώ και ο Αντιπρόεδρος, στη νιοστή όπου το «ν» τείνει στο άπειρο. Και δε νομίζω ότι χρειάζεται περισσότερη ανάλυση. 
Για το δεύτερο ερώτημα, θεωρώ ότι η συζήτηση για τον πρώτο χρόνο θα γίνει στον προϋπολογισμό που θα κατατεθεί τον Οκτώβρη - το προσχέδιο την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου. Καλούμε και όλες τις πολιτικές δυνάμεις και την κοινωνία, να γίνει μια σημαντική συζήτηση για την ισορροπία ανάμεσα σε μειώσεις φόρων και αυξήσεις δαπανών και προφανώς μέσα σε κάθε κατηγορία, είτε μείωσης φόρων είτε αύξησης δαπανών, ποιες είναι οι πιο σημαντικές ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας.
Για να δώσω ένα παράδειγμα, είναι πιο μεγάλη η ανάγκη για γιατρούς, καθηγητές η για επενδύσεις. Όπως καταλαβαίνετε σ’ αυτά τα ερωτήματα δεν υπάρχουν σωστές ερωτήσεις, υπάρχουν πολιτικές διαφορές και είναι ένας εύλογος, είναι ένας σημαντικός διάλογος που πρέπει να γίνει.
 
ΕΛΕΝΑ ΛΑΣΚΑΡΗ (ΤΑ ΝΕΑ): Μια διευκρίνιση παρακαλώ όσον αφορά την αξιοποίηση του δημοσιονομικού χώρου, εάν θα είναι αποκλειστική απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης τη μεταμνημονιακή περίοδο, ν’ αποφασίσει να πάρει τα μέτρα για την αξιοποίηση αυτού του χώρου, τί θα γίνουν αυτά τα πρόσθετα κεφάλαια, ή θα πρέπει να είναι σε συνεργασία με τους θεσμούς κι αν επιτρέπετε, επί της διαδικασίας, πότε θα πρέπει να περιμένουμε την απόφαση της Commission που θα ξεκαθαρίζει ακριβώς τί γίνεται στη μεταμνημονιακή περίοδο.
 
Ευχαριστώ. 
 
V. DOMBROVSKIS: «Well, so I will start with responding to the second question, so we expect it, as with other elements in our arching agreement, in 21st of June. That’s when we also discuss and hopefully agree also on post-program arrangements. 
Then, on decisions on fiscal space, I would say it is slightly more complex. Broadly speaking, indeed, it is Greek government which will take decisions on fiscal space and the use of the fiscal space, but of course in post-program arrangements there are also consultations foreseen, I would say, on the macroeconomic scenarios underpinning the forecasts of the fiscal space.
And it must be reminded that already now we have a framework for fiscal and macroeconomic policy coordination of all EU member-states, each European semester, and in post-program period, Greece will return to this normal European semester, also if you want, surveillance and coordination cycle. And it will start with submission of 2019 Draft Budgetary Plan. As all other Eurozone countries Greece will have to submit it by 15th of October and then we will also be preparing country reports, doing the assessment of the economy, we will be preparing country-specific recommendations, but this I would say is a framework which is common for all countries.»
 
(Aνεπίσημη μετάφραση)
 
Θα ξεκινήσω με τη δεύτερη ερώτηση. Περιμένουμε την απόφαση αυτή μαζί με τα άλλα σημεία της συνολικής συμφωνίας, στη συνάντηση της 21ης Ιουνίου. 
 Σχετικά με τις αποφάσεις για την αξιοποίηση του δημοσιονομικού χώρου, θα ήθελα να σας πω ότι είναι ελαφρώς πιο πολύπλοκο το θέμα αυτό. Σε γενικές γραμμές θα είναι απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης αναφορικά με το τί θα κάνει με το δημοσιονομικό χώρο και πώς θα τον αξιοποιήσει. Ωστόσο στις μετα-προγραμματικές διευθετήσεις προβλέπονται και διαβουλεύσεις επί των μακροοικονομικών σεναρίων πάνω στα οποία στηρίζονται οι προβλέψεις για το δημοσιονομικό χώρο. 
Επίσης η Ελλάδα μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, θα επανέλθει σε μια κανονικότητα, θα επανέλθει στις υποχρεώσεις που έχει ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναφορικά με την υποβολή αναφορών ως προς τα μακροοικονομικά και δημοσιονομικά στοιχεία, κάτι το οποίο θα έχει επίπτωση και στις αποφάσεις που λαμβάνονται για την αξιοποίηση του δημοσιονομικού χώρου που θα δημιουργείται. 
 
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Απ’ αυτά που είπε ο κ. Αντιπρόεδρος, κρατάω αρκετά πράγματα. Το πρώτο είναι ότι η Ελλάδα επιστρέφει στην κανονικότητα. Γίνεται κανονική χώρα και μπαίνει μέσα στο ευρωπαϊκό εξάμηνο. Και όπως όλες οι άλλες χώρες, επαναλαμβάνω κι εγώ, η Ελλάδα θα πρέπει να παρουσιάσει τον προϋπολογισμό ή το προσχέδιο καλύτερα του προϋπολογισμού μέχρι τις 15 Οκτώβρη.
Αυτό δε δημιουργεί κανένα πρόβλημα σε μας γιατί όπως ξέρετε, εμείς πρέπει να παρουσιάσουμε την πρώτη εβδομάδα του Οκτώβρη το προσχέδιο στη Βουλή έτσι κι αλλιώς. 
Δεύτερον, έδωσε έμφαση στο ότι η βασική συζήτηση είναι αν οι μακροοικονομικές συνθήκες  συνηγορούν ότι είμαστε σε καλό δρόμο για να φτάσουμε σ’ αυτό το 3,5% . Το τρίτο σημείο είναι το πώς θα ξοδέψουμε το υπερπλεόνασμα και είναι κυρίως θέμα της ελληνικής κυβέρνησης. Κι όπως έχετε ακούσει πολλές φορές από τα δικά μου τα χείλη, πάμε από μια παρακολούθηση/ επιτήρηση που είχε σχέση και με τους στόχους και με τα μέσα για να φθάσουμε σε αυτούς τους στόχους, σε μια σχέση που βασικά θα συζητάμε τους στόχους και θα έχουμε διακριτική ευχέρεια για το πώς θα τους επιτυγχάνουμε. 
 
ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΑΤΖΟΣ (ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ): Μια ερώτηση για τον κ. Αντιπρόεδρο κυρίως, εάν με τον όρο «μεσοπρόθεσμα πλεονάσματα» μέχρι το 2022 εννοούμε σήμερα την πενταετία, αν αυτό μπορεί ν’ αλλάξει και να μιλάμε ενδεχομένως και για τριετία. 
 
V. DOMBROVSKIS: «Well, as regards post-program fiscal trajectory, I would say it is relatively stable, relatively likely that it is going to be this five-years’ period and there are still discussions on, I would say, exact fiscal trajectory post 2022, how this steady primary surplus is going to be reached, but all these decisions will be finalized next week.»
 
(Aνεπίσημη μετάφραση)
 
Αναφορικά με τη μεταμνημονιακή δημοσιονομική πορεία που η κατάσταση είναι λίγο πολύ σταθερή, μιλάμε για μια πενταετή περίοδο. Αναφορικά με συζητήσεις για την ακριβή δημοσιονομική πορεία μετά το 2022 και το τί θα γίνεται με το πρωτογενές πλεόνασμα, αυτό είναι μέρος των αποφάσεων που θα ληφθούν την επόμενη εβδομάδα.