Επιστροφή

Συνέντευξη του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην εφημερίδα "Έθνος"

Αν και δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που αναλάβατε, έχετε έρθει ήδη σε επαφή με πολλούς κορυφαίους ξένους υψηλόβαθμους αξιωματούχους στην Ευρώπη. Ποια είναι η αίσθησή σας, έμαθαν οι εταίροι μας από τα λάθη στη διαχείριση της ελληνικής κρίσης; Συμμερίζονται την εκτίμηση για πραγματικά καλύτερες μέρες στην ελληνική οικονομία;

Αναμφισβήτητα το κλίμα έχει αλλάξει προς το θετικό, υπέρ της χώρας.

Στις πρόσφατες συναντήσεις μου τόσο με τους ομολόγους υπουργούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και με άλλους υψηλόβαθμους αξιωματούχους επιβεβαιώνεται ότι η Ελλάδα, με προσεκτικές και σταθερές πολιτικές κινήσεις, γυρίζει σελίδα και επιστρέφει στην πλήρη κανονικότητα.

Η χώρα μας δεν απασχολεί τους Ευρωπαϊκούς συλλογικούς θεσμούς με επιτακτικά και επείγοντα προς επίλυση θέματα. Η συμμετοχή του Υπουργού Οικονομικών πραγματοποιείται πλέον σε συνθήκες ισότιμης συμμετοχής της χώρας στην Ευρωζώνη.

Οι εταίροι, έχοντας κατανοήσει δικές τους άστοχες εκτιμήσεις και λάθη που έγιναν κατά το παρελθόν, συγκλίνουν στις προσπάθειες για την ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας.

 

Ποιες φοροελαφρύνσεις θα δούμε στο φορολογικό νομοσχέδιο που προετοιμάζετε; Πότε πρόκειται να το φέρετε στη Βουλή; Τα τελευταία χρόνια, πριν και κατά τη διάρκεια της κρίσης θα έλεγε κανείς πως «χορτάσαμε» νέα φορολογικά νομοσχέδια. Γιατί οι αλλαγές που προωθείτε τώρα πιστεύετε πως θα κάνουν τη διαφορά και πως θα εξασφαλίσουμε τη σταθερότητα στους φορολογικούς κανόνες που πολλοί ξένοι επενδυτές θεωρούν σημαντικό αβαντάζ για μια οικονομία;

Το φορολογικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί τις επόμενες εβδομάδες, εκτός πολλών μη δημοσιονομικών αλλά φορολογικά αναπτυξιακών διατάξεων, θα περιλαμβάνει όλες τις φοροελαφρύνσεις που αποτυπώνονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού.

Υλοποιούνται η μείωση του φόρου των επιχειρήσεων στο 24% για τη χρήση του 2019, η μείωση του φόρου στα μερίσματα στο 5%, η αναμόρφωση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων με εισαγωγικό συντελεστή 9%, τα φορολογικά κίνητρα για την τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας, τα μέτρα για την οικογένεια και την υπογεννητικότητα.

Επιπλέον, μειώνονται οι ασφαλιστικές εισφορές για απασχολούμενους πλήρους απασχόλησης.

Είναι γεγονός ότι τα χρόνια της κρίσης υπήρξε συνεχής φορολογική νομοθέτηση εξαιτίας και της μακρόχρονης δημοσιονομικής προσαρμογής.

Ιδιαίτερα δε τα τελευταία χρόνια αυτή η δημοσιονομική προσαρμογή εφαρμόστηκε, από την προηγούμενη Κυβέρνηση, με ένα εντελώς εσφαλμένο μείγμα πολιτικής.

Σήμερα η χώρα έχει ανάγκη τη διασφάλιση ενός σταθερού φορολογικού πλαισίου που θα έχει πρώτιστα αναπτυξιακή κατεύθυνση και διάσταση κοινωνικής δικαιοσύνης.

Και αυτό προωθούμε.

 

Ποιες είναι οι παρεμβάσεις στις αντικειμενικές τιμές τόσο για τα εντός όσο και για τα εκτός σχεδίου ακίνητα; Εκτιμάται πως θα προκύψουν αυξήσεις στις τιμές τουλάχιστον σε κάποιες περιοχές οι οποίες θα οδηγήσουν σε αύξηση του ΕΝΦΙΑ και των φόρων μεταβίβασης;

Το μεταρρυθμιστικό εγχείρημα της αναμόρφωσης του πλαισίου προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών της ακίνητης περιουσίας στη χώρα μας, σε πρώτη φάση, θα εδράζεται σε δυο βασικά στοιχεία.

Το ένα είναι η επέκταση και ο εξορθολογισμός του συστήματος ζωνών αντικειμενικού προσδιορισμού  της αξίας της ακίνητης περιουσίας. 

Και το άλλο είναι η βελτίωση και τυποποίηση της διαδικασίας του συστήματος των ιδιωτών εκτιμητών.

Στόχος μας είναι, μέσα από αυτές τις αλλαγές, να καταστεί η φορολόγηση στην ακίνητη περιουσία πιο αποτελεσματική και κοινωνικά πιο δίκαιη.


Υπάρχει μια ευρωπαϊκή οδηγία αλλά και εισηγήσεις υπηρεσιακών στελεχών για αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας. Θα υπάρξουν αλλαγές και πότε;

Το σύστημα των τελών κυκλοφορίας χρήζει βελτιώσεων.

Πρέπει να ενσωματωθούν οι απαιτήσεις της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας αναφορικά με τους εκπομπές ρύπων, ενώ πρέπει να γίνει και δικαιότερο για τους κατόχους αυτοκινήτων λαμβάνοντας υπόψη διάφορα κριτήρια.

Κάθε αλλαγή θα κινείται προς τη κατεύθυνση δικαιότερης κατανομή της επιβάρυνσης στους κατόχους αυτοκινήτων αλλά και του στόχου ανανέωσης του παλαιού στόλου αυτοκινήτων που κυκλοφορεί στη χώρα μας.

Επιδιώκουμε οι αποφάσεις μας να είναι αποτέλεσμα σωστής αξιολόγησης της υφιστάμενης κατάστασης αλλά και ορθής εκτίμησης των επιπτώσεων των όποιων αλλαγών.

Ως εκ τούτου όταν είμαστε έτοιμοι θα προχωρήσουμε στις αποφάσεις μας.

 

Θα πετύχουμε και είναι πιθανόν να ξεπεράσουμε φέτος το στόχο του 3,5% του ΑΕΠ για το πρωτογενές πλεόνασμα. Θα πρέπει να περιμένουν χριστουγεννιάτικο «μποναμά» κάποιοι κάποιοι συμπολίτες μας φέτος;

Επιλογή της προηγούμενης Κυβέρνησης, για προεκλογικούς καθαρά λόγους, ήταν να διανείμει το υπερπλεόνασμα, με μορφή επιδόματος, αντί για το τέλος του έτους, τον Μάιο του 2019.

Συνεπώς, αυτό που θα έπαιρναν οι πολίτες στο τέλος του έτους, έχει ήδη καταβληθεί.

Δική μας πρόθεση είναι αυτό να χορηγείται, σε σταθερή βάση, κάθε Δεκέμβριο.

Επιπλέον, εμείς θα αξιολογούμε τα δημοσιονομικά δεδομένα που θα υφίστανται κάθε φορά, και θα προσπαθούμε να τα αξιοποιούμε με το καλύτερο δυνατό τρόπο προς όφελος της χώρας και των πολλών.

Γι’ αυτό, με τα σημερινά δεδομένα, επιλέγουμε να χορηγήσουμε διευρυμένο επίδομα θέρμανσης με πιο ορθολογικά κριτήρια και χαρακτηριστικά, εμπροσθοβαρώς, ώστε να στηρίξουμε τα πιο φτωχά νοικοκυριά.

Τα Χριστούγεννα, ανάλογα με την εκτέλεση του Προϋπολογισμού μέχρι τότε, θα αξιολογήσουμε τα δεδομένα και ανάλογα θα πράξουμε.

Σταθερά, ως Κυβέρνηση, θα αξιοποιούμε τον όποιο διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης.

 

Στο νομοσχέδιο του Ανάπτυξης και Επενδύσεων περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την αγορά τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου. Ποια η στόχευση σας με αυτές τις ρυθμίσεις;

Αποτελούσε προγραμματική μας δέσμευση η δημιουργία ενός συνεκτικού και αποτελεσματικού νομοθετικού πλαισίου για την αγορά τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου. Για να ρυθμιστεί μία αγορά που παρέμενε ουσιαστικά αρρύθμιστη από το 2011.

Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ότι θα προχωρούσε σε νομοθετική παρέμβαση για το συγκεκριμένο θέμα μέχρι το τέλος του 2018, αλλά ουδέποτε το έπραξε.

Η δική μας στόχευση είναι να υπάρξει διαφάνεια, να εξασφαλιστούν συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των δραστηριοποιούμενων στην αγορά παρόχων, να διασφαλιστεί η ασφαλής συμμετοχή των παικτών, να προσελκύσουμε επενδύσεις, να αυξηθούν τα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου – μέσω της διαδικασίας των αδειοδοτήσεων και του εξορθολογισμού λειτουργίας – της φορολογητέας ύλης, να ενισχυθεί η προστασία των παικτών, με τη μετακίνηση σημαντικού μέρους αυτών από τα παράνομα δίκτυα διεξαγωγής διαδικτυακών τυχερών παιγνίων, στα νόμιμα και πλήρως ελεγχόμενα δίκτυα.

 

Θα συναντήσει τοίχο κάποιος συνάδελφός σας στο Eurogroup εάν υποστηρίξει πως ίσως πρέπει να σκεφτείτε πάλι τη χορήγηση της 13ης σύνταξης ή τη μείωση του αφορολόγητου;

Η Ελληνική Κυβέρνηση, στους λίγους αυτούς μήνες διακυβέρνησης, έχει καταφέρει να αντιστρέψει το κλίμα των προηγουμένων ετών και να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των εταίρων, χάρη στην υπευθυνότητα, τη σοβαρότητα και τον σαφή σχεδιασμό που έχει.

Γνωρίζουν, πλέον, οι συνάδελφοι στο Eurogroup ότι η πολιτική της Κυβέρνησης είναι σταθερή, υπεύθυνη και ρεαλιστική, χωρίς μαξιμαλιστικές και υπεραισιόδοξες προσδοκίες, προσηλωμένη στην υιοθέτηση των κατάλληλων εκείνων πολιτικών που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη της οικονομίας, με ταυτόχρονη όμως τήρηση της  δημοσιονομικής πειθαρχίας και των δεσμεύσεων της χώρας.

Κάθε μέτρο που σχεδιάζεται είναι κοστολογημένο, με γνώση των επιδράσεων που θα έχει στην οικονομία.

Εκτιμώ, και νομίζω βάσιμα, ότι πλέον συναντούμε ευήκοα ώτα για τις ελληνικές θέσεις.

Για το επίδομα, και όχι τη «13η σύνταξη» όπως το αποκάλεσε η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ήδη σας απάντησα.

Για το αφορολόγητο, όπως θα είδατε στον Προϋπολογισμό, όχι μόνο διατηρείται αλλά παρέχεται πρόσθετο αφορολόγητο 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, μέχρι και τα 4 τέκνα.

 

Τα σύννεφα πυκνώνουν στην παγκόσμια οικονομία και, φυσικά, στην οικονομία της ευρωζώνης. Πυκνώνουν όμως και τα δημοσιεύματα και οι αναλύσεις που καλούν για μεγαλύτερη δημοσιονομική ευελιξία. Θα μπορούσε η ελληνική επιδίωξη για χαμηλότερους στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων να βρει καλύτερη στήριξη σε ένα τέτοιο κλίμα;

Πράγματι, σε καιρούς οικονομικής αστάθειας απαιτείται μεγαλύτερη δημοσιονομική ευελιξία.

Συνεπώς, η χρονική συγκυρία θα μπορούσε να οδηγήσει στην υιοθέτηση συγκεκριμένων πολιτικών που μπορεί να ευνοούσαν τη χώρα μας.

Σε κάθε περίπτωση όμως εμείς απευχόμαστε μια γενικευμένη κρίση, αφού τα όποια θετικά αποτελέσματα της μείωσης των πλεονασμάτων θα είχαν μικρότερη επίδραση στην ελληνική οικονομία, που τώρα ανακάμπτει από μια δύσκολη οικονομική συγκυρία και είναι ευάλωτη σε εξωγενείς αρνητικούς παράγοντες.

 

Τι θα πρέπει να περιμένουμε στο Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου ως προς το ενδεχόμενο αλλαγής χρήσης των εσόδων από ANFA & SMPs; Ποιο είναι για εσάς ένα χρονικό ορόσημο για την επίτευξη μιας πολιτικής συμφωνίας για χαμηλότερους στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων;

Η συζήτηση-διαπραγμάτευση έχει αρχίσει και συνεχίζεται σύμφωνα με το σχεδιασμό.

Αναγνωρίζεται ότι, με σταθερά βήμα, προχωράμε στην υλοποίηση των πολιτικών μας.

Ως εκ τούτου, το όποιο αίτημα αλλαγής χρήσης των εσόδων από ANFAs και SMPs εδράζεται στις αποφάσεις του Eurogroup και τίθεται στο πλαίσιο ισότιμης μεταχείρισης της Ελλάδας ως κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θεωρώ ότι θα έχουμε θετική κατάληξη στο ζήτημα αυτό μέσα στο 2020. Οι συνθήκες ωριμάζουν.

 

Θα εκτιμούσατε πως είναι ρεαλιστικός ένας στόχος για αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης του ελληνικού δημοσίου σε επενδυτική βαθμίδα σε έναν ορίζοντα 12 – 18 μηνών και υπό ποιες προϋποθέσεις;

Όπως για κάθε εκδότη κρατικού χρέους, έτσι και για την Ελληνική Δημοκρατία, η προφανής προσδοκία και επιδίωξη είναι οι επικείμενες αναβαθμίσεις να γίνουν νωρίτερα παρά αργότερα, εξαιτίας των πολλαπλασιαστικών θετικών επιδράσεων που αυτές φέρουν στην οικονομία.

Ως εκ τούτου, η στόχευση είναι η χώρα να βρεθεί στην επενδυτική βαθμίδα το συντομότερο δυνατόν.

Για το σκοπό αυτό εργαζόμαστε συστηματικά και μεθοδικά, σχεδιάζοντας και εφαρμόζοντας τις απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές επίλυσης προβλημάτων που επηρεάζουν το βαθμό πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας, επιδιώκοντας συνεχή συνεργασία και επαφές με τους θεσμούς, τους οίκους αξιολόγησης και την επενδυτική κοινότητα, προσδοκώντας, χωρίς να προεξοφλούμε, θετικά αποτελέσματα.

Η πρόσφατη εξαιρετική, από πλευράς επιτοκίου και ποιότητας, έκδοση 10ετούς ομολόγου δείχνει ότι κινούμαστε στο σωστό δρόμο.