Επιστροφή

Συνέντευξη του Υπουργού Οικονομικών, κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής

Κατά τις επαφές για την 4η αξιολόγηση διαπιστώθηκε σύμφωνα με τους θεσμούς - άλλη μια φορά - για το 2020 ένα «κενό» της τάξης του 0,55% του ΑΕΠ (περίπου 1 δισ. ευρώ). Πόσο σχετική με την κάλυψη αυτού του κενού είναι η αλλαγή του υπολογισμού των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα (ANFA’s); Υπάρχουν εναλλακτικά μέτρα για να ενισχύσετε τα έσοδα και ποια;
Όπως θα δείτε και στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού που θα κατατεθεί αύριο στη Βουλή, δεν υφίσταται δημοσιονομικό κενό για το 2020.
Η αύξηση του ρυθμού μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας, η ταχεία επιστροφή στην κανονικότητα, η πλήρης άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, η δημοσιονομική πειθαρχία των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, η υιοθέτηση ρεαλιστικών οροφών δαπανών, η αξιολόγηση δημοσίων δαπανών, η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η υψηλότερη εισπραξιμότητα του ΦΠΑ και του φόρου ακίνητης περιουσίας, η μεταφορά για εφέτος μελλοντικών δαπανών, η προώθηση συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και το αποτέλεσμα από την υλοποίηση μέχρι αύριο του νέου πλαισίου ρύθμισης για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές ιδιωτών, δημιουργούν τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο για την υλοποίηση των φορολογικών ελαφρύνσεων που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη.
Να αναφέρω δε για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης ότι το δυνητικό δημοσιονομικό κενό στο οποίο αναφέρεστε για το 2020 είναι το μισό αυτού που εκτιμούσαν οι θεσμοί – το Μάιο – ότι υφίσταται για το 2019. Και το οποίο σήμερα υποστηρίζουν ότι δεν υφίσταται. Τα δε έσοδα υπερβαίνουν το Σεπτέμβριο το στόχο, για τρίτο συνεχόμενο μήνα.
Σε ότι αφορά τα ANFAs και SMPs, ο στόχος είναι, σύμφωνα και με την απόφαση του Eurogroup, αυτά να χρησιμοποιηθούν για την ανάληψη αναπτυξιακών δραστηριοτήτων που θα ενισχύουν ακόμη περισσότερο τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους. Θεωρούμε ότι όπως εξελίσσεται ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης, μεθοδικά και τεκμηριωμένα, διαμορφώνονται οι αναγκαίες και ικανές συνθήκες για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, με ωφέλεια και για τα δημόσια οικονομικά.

Ποια μέτρα φορολογικών ελαφρύνσεων, από αυτά που υποσχέθηκε προεκλογικά η Νέα Δημοκρατία και εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ, διαπιστώσατε ότι «χωράνε» στον προϋπολογισμό του 2020 και θα εφαρμοστούν τελικά το επόμενο έτος και ποια θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από το 2021 και μετά;
Όλα τα μέτρα που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός, και αφορούν το 2020, θα περιλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό που θα κατατεθεί. 
Εφαρμόζεται η μείωση του φόρου των επιχειρήσεων στο 24% για τη χρήση του 2019, η μείωση του φόρου στα μερίσματα στο 5%, η αναμόρφωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων με εισαγωγικό συντελεστή 9%, τα φορολογικά κίνητρα για την τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας, τα μέτρα για την οικογένεια και την υπογεννητικότητα.
Επιπλέον, μειώνονται οι ασφαλιστικές εισφορές από το δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους, για απασχολούμενους πλήρους απασχόλησης.
Βεβαίως, μεσοπρόθεσμα, θα προχωρήσουμε σε ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις άμεσων και έμμεσων φόρων, όπως είναι η εισφορά αλληλεγγύης και το τέλος επιτηδεύματος.
Το ακριβές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αυτών συναρτάται με το ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης και το ύψος των μελλοντικών πρωτογενών πλεονασμάτων.
Απλά να τονίσω ότι στον προϋπολογισμό που θα κατατεθεί, ο ρυθμός οικονομικής μεγέθυνσης θα προβλέπεται να είναι υψηλότερος το 2020 σε σχέση με το 2019, με όλα τα συστατικά του ΑΕΠ να έχουν θετικό πρόσημο. 

‘Έχετε υπολογίσει για το 2020 αυτό που ονόμασε η προηγούμενη Κυβέρνηση «13η σύνταξη» δηλαδή ένα μόνιμο βοήθημα για συνταξιούχους; 
Η έκφραση «13η σύνταξη» είναι επινόηση ΣΥΡΙΖΑ. Το συγκεκριμένο επίδομα που χορηγήθηκε προεκλογικά, μετράται ως το 1/3 της 13ης σύνταξης και είναι ισόποσο της περικοπής του ΕΚΑΣ ή των αυξήσεων στις εισφορές υπέρ υγείας στις κύριες και επικουρικές συντάξεις που ο ΣΥΡΙΖΑ, με μόνιμο τρόπο, τα προηγούμενα χρόνια επέβαλλε. Αυτό το ποσό, δεν προβλέπεται να περικοπεί.
Σε κάθε περίπτωση, εμείς, ως Κυβέρνηση, επιμένουμε στην ανάγκη ενίσχυσης του διαθέσιμου εισοδήματος των συνταξιούχων και τη δημιουργία ενός μόνιμου μηχανισμού στήριξης των οικονομικά αδύναμων συμπατριωτών μας, μέσα από την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων εργαλείων δημοσιονομικής και ευρύτερα οικονομικής πολιτικής.

Το φορολογικό νομοσχέδιο που ετοιμάζετε θα περιλαμβάνει όλα τα μέτρα που έχετε εξαγγείλει; Και για τη φοροδιαφυγή ποια μέτρα σκοπεύετε να νομοθετήσετε;
Ναι θα τα περιλαμβάνει.
Όσον αφορά το ζήτημα της φοροδιαφυγής, θα υλοποιήσουμε δέσμη μέτρων που θα διευρύνει τη φορολογική βάση και θα αμβλύνει τις οικονομικές ανισότητες. 
Στόχος μας είναι η αποτελεσματικότερη στόχευση των ελέγχων μέσω της εφαρμογής έμμεσων τεχνικών ελέγχου και άλλων βέλτιστων πρακτικών, η ενοποίηση βάσεων για την αξιοποίηση κάθε διαθέσιμης πληροφορίας, η διεύρυνση της ηλεκτρονικοποίησης και των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Το ΔΝΤ στα πρώτα συμπεράσματα από την αξιολόγηση για το άρθρο IV ζητά να συζητήσουμε με τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς από το 2020 για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα. Πότε θα ξεκινήσει επίσημα η συζήτηση αυτή;
Ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Οικονομικών έχουμε ήδη θέσει, στις συζητήσεις με τους ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των θεσμών, σε σοβαρή βάση το ζήτημα της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Είναι θετικό που το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επανέλαβε τη θέση του για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα, αλλά και ότι ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας θέτει το θέμα, υπό προϋποθέσεις, σε συζήτηση.
Συνεχίζουμε πάνω στον οδικό χάρτη που έχουμε σχεδιάσει ώστε να πετύχουμε το συγκεκριμένο στόχο, που βρίσκεται εξάλλου στον πυρήνα της στρατηγικής μας.

Το ΔΝΤ επιχειρηματολογεί επίσης υπέρ της αναγκαιότητας να μειωθεί το αφορολόγητο όριο εισοδήματος των μισθωτών, των συνταξιούχων και των κατ’ επάγγελμα αγροτών, προκειμένου να διευρυνθεί η φορολογική βάση, ενώ παράλληλα έχει ζητήσει να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές για τα μεσαία και υψηλά εισοδήματα. Πώς σχολιάζετε εσείς αυτές τις απόψεις του Ταμείου;
Οι απόψεις των θεσμών, και ιδιαιτέρως του ΔΝΤ, για το αφορολόγητο είναι γνωστές σε όλους μας όλα αυτά τα χρόνια της δημοσιονομικής προσαρμογής. 
Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι, επί ΣΥΡΙΖΑ, το αφορολόγητο μειώθηκε ήδη μία φορά. 
Το ζητούμενο όμως είναι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Οι πολιτικές υλοποίησης αυτών ανήκουν στην εκάστοτε Κυβέρνηση.
Επιλογή της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας είναι το αφορολόγητο να διατηρηθεί, ενώ παρέχεται πρόσθετο αφορολόγητο 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, μέχρι και τα 4 τέκνα, διευρύνοντας το υφιστάμενο καθεστώς.
Όσον αφορά τη μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα μεσαία εισοδήματα, αυτό γίνεται πράξη με την αλλαγή της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.
Σε κάθε περίπτωση, προτεραιότητά μας είναι η ανακούφιση των χαμηλών εισοδημάτων, που σήκωσαν και το μεγαλύτερο βάρος της υπερφορολόγησης τα τελευταία χρόνια, και αυτό το κάνουμε πράξη. 

Πότε αναμένετε να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού το στρατηγικό σχέδιο με την κωδική ονομασία «Ηρακλής» για την μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Μέχρι ποιο ύψος μπορεί να φτάσει η μείωση των κόκκινων δανείων με την υιοθέτηση του σχεδίου από τις τράπεζες; Θα αναλάβετε και άλλες πρωτοβουλίες στην ίδια κατεύθυνση; 
Η πρόοδος που έχουμε σημειώσει μας κάνει αισιόδοξους ότι το σχέδιο «Ηρακλής» θα εισαχθεί προς νομοθέτηση σύντομα. Θα μου επιτρέψετε να μην αναφερθώ σε συγκεκριμένα ποσά, μέχρι να ολοκληρωθεί το νομοθετικό πόνημα. Εκτιμούμε ότι το σχέδιο θα μειώσει την έκθεση των τραπεζών σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια πολύ περισσότερο από τις προβλέψεις που γίνονταν πριν από λίγους μήνες.
Επιπρόσθετα, η σημαντική μείωση του ΕΝΦΙΑ έχει οδηγήσει σε ανατίμηση του δανειακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών. 
Ενώ παράλληλα με τα σχέδια που «τρέχει» η κάθε τράπεζα για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, αξιολογούνται και άλλες προτάσεις που μπορούν να μειώσουν, κατά συστημικό τρόπο, τον όγκο των «κόκκινων δανείων». 

 

Η συνέντευξη σε έντυπη μορφή