Επιστροφή

Συνέντευξη του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην εφημερίδα "Βραδυνή της Κυριακής"

Ενώ η κυβέρνηση είχε κάνει σημαία  της τη μεσαία τάξη, στο φορολογικό νομοσχέδιο τελικά είναι αυτή που κερδίζει ελάχιστα, όπως συμπεραίνουμε για εισοδήματα από 20 χιλιάδες με 30χιλιάδες ευρώ.  Γιατί συμβαίνει αυτό και ποια εισοδήματα για σας, κύριε υπουργέ, αποτυπώνουν τη μεσαία τάξη; Θα υπάρξουν τροποποιήσεις;

Καταρχήν, η οικονομική επιστήμη δεν έχει καταλήξει σε έναν ορισμό, με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, για τον όρο «μεσαία τάξη».
Στη χώρα μας βεβαίως πλεονάζουν οι αυθαίρετες προσωπικές προσεγγίσεις, κυρίως πολιτικών και δημοσιογράφων.
Αν θέλουμε να προσδιορίσουμε ποσοτικά, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατόν, το περιεχόμενο του όρου «μεσαία τάξη», σε ότι αφορά την Ελλάδα και την παρούσα περίοδο, μπορούμε να λάβουμε υπόψη μας και τις προσεγγίσεις διεθνών οικονομικών οργανισμών.
Για παράδειγμα, μελέτη του ΟΟΣΑ δείχνει ότι όσον αφορά τα νοικοκυριά με ένα άτομο, ως μεσαία τάξη χαρακτηρίζονται εκείνα που εισοδηματικά κινούνται μεταξύ 6.294 και 16.783 ευρώ, με δύο άτομα μεταξύ 8.901 και 23.735 ευρώ και με τρία άτομα μεταξύ 10.901 και 29.069 ευρώ.
Δηλαδή, αν δεχθούμε ως όρια, της μεσαίας τάξης, περίπου αυτά που προσδιορίζει ο ΟΟΣΑ, μπορούμε να πούμε ότι ως οικονομικό επιτελείο και ευρύτερα ως Κυβέρνηση προβαίνουμε σε ρυθμίσεις αρχικά υπέρ των εισοδηματικά χαμηλών, των χαμηλών εκ των μεσαίων στρωμάτων και γενικότερα υπέρ των μεσαίων στρωμάτων.
Προφανώς όλα αυτά κλιμακώνονται μέσα στο χρόνο.
Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι στον ιδεολογικό πυρήνα της Νέας Δημοκρατίας, εκ κατασκευής, βρίσκονται αυτές οι προτεραιότητες.
Τέλος να ξεκαθαρίσω ότι μακριά από εμάς οι ιδεοληπτικές και ταξικές πολιτικές, oδηγός μας είναι το συμφέρον της χώρας και όλων των πολιτών της.
Όλα τα ανωτέρω επιβεβαιώνονται από τις μέχρι σήμερα πολιτικές μας.
Προχωρήσαμε σε γενναία μείωση του ΕΝΦΙΑ, η οποία είναι μεγαλύτερη για τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα.
Μελέτη του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων το επιβεβαιώνει.
Βελτιώσαμε σημαντικά το πλαίσιο ρυθμίσεων οφειλών των ιδιωτών προς την εφορία, με αποτέλεσμα, τελικά, περίπου 600.000 πολίτες να αξιοποιούν τη ρύθμιση, πολλοί από τους οποίους ανήκουν στη μεσαία τάξη.
Ενώ, με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο της Κυβέρνησης, για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, αντί να αυξάνονται οι φόροι μειώνονται.
Μειώνοντας τον χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή, θα επηρεαστούν και τα άλλα κοινωνικά και εισοδηματικά στρώματα αφού η φορολογική κλίμακα είναι κλιμακωτή.
Ενώ τέλος και με τα μέτρα για την οικοδομή, βοηθάμε ιδιαίτερα τη μεσαία τάξη. Αυτοί που γκρινιάζουν τώρα, δήθεν για τη μεσαία τάξη και ότι αιφνιδιάστηκαν, ο πρωθυπουργός είχε πει προεκλογικά ότι ο εισαγωγικός συντελεστής μειώνεται από το 22% σε 9% για εισοδήματα μέχρι 10 χιλιάδες ευρώ. Αυτό κάναμε. Είχαμε πει επέκταση ηλεκτρονικών συναλλαγών. Το κάναμε 30% με πολλές προϋποθέσεις, το 89% της κοινωνίας βοηθιέται με την οικονομική πολιτική της Νέας Δημοκρατίας

Κύριε υπουργέ, όλοι είναι εν αναμονή του δημοσιονομικού χώρου που θα προκύψει φέτος  ώστε να μοιραστεί κοινωνικό μέρισμα στο τέλος του 2019. Ποιο είναι περίπου το ποσό που υπολογίζεται και σε ποιους σκέφτεστε να το μοιράσετε; Ποια θα είναι τα φετινά χαρακτηριστικά του;

Στα τέλη Νοεμβρίου θα έχουμε ουσιαστικά τα απολογιστικά δεδομένα του έτους.
Θα διαπιστώσουμε τα δημοσιονομικά περιθώρια που θα υπάρχουν και θα αποφασίσουμε για την κατανομή και αξιοποίησή τους.
Οτιδήποτε λέγεται μέχρι σήμερα είναι χρήσιμο ως σκέψη αλλά, επί της ουσίας, είναι πρόωρο.

Από πότε και μετά θα δούμε τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων; Στις συζητήσεις σας με τους θεσμούς, που θεωρείτε ότι θα φτάσει ο πήχης;

Έχω τονίσει ότι η μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων βρίσκεται στον πυρήνα της στρατηγικής μας, για την οικονομία.
Οι συζητήσεις επί αυτού του θέματος είναι σε εξέλιξη.
Επιδιώκουμε τα πλέον συμφέροντα για την πατρίδα.
Μπορώ να σας πω ότι ωριμάζουν οι συνθήκες, ώστε να διαπραγματευτούμε με τους εταίρους και δανειστές μας επί του συγκεκριμένου.
Δική μας επιδίωξη είναι το 2021 ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος να μειωθεί σημαντικά.
Σας καταθέτω την εκτίμησή μου ότι, εντός του 2020, θα έχουμε θετικά αποτελέσματα.

Σε ό,τι αφορά τον ΕΝΦΙΑ  η επιπλέον μείωση του 10% δεν υπάρχει στον προϋπολογισμό του 2020. Τι θα ισχύσει για του χρόνου;  Σε ποιες συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές θα δούμε αύξηση του ΕΝΦΙΑ;

Η αρχική μας δέσμευση ήταν για μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30% σε βάθος διετίας και κλιμακωτά, ξεκινώντας με 10%.
Προχωρήσαμε όμως από φέτος σε υψηλότερη, από την αναμενόμενη, μείωση και μας μένει σε εκκρεμότητα ένα ακόμη 10%.
Αυτό πράγματι δεν συμπεριλαμβάνεται στον Προϋπολογισμό γιατί επεξεργαζόμαστε και θα ολοκληρώσουμε, πριν το καλοκαίρι του 2020, την αναμόρφωση του πλαισίου προσδιορισµού των αντικειμενικών αξιών της ακίνητης περιουσίας στη χώρα µας.
Στόχος µας να καταστεί η φορολόγηση στην ακίνητη περιουσία πιο αποτελεσματική και κοινωνικά πιο δίκαιη.
Εκτιμούμε ότι με την αναμόρφωση αυτή θα έχουμε το περιθώριο να προχωρήσουμε σε νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ, από το 2020.

Οι θεσμοί έχουν υπολογίσει ανάπτυξη για το 2020 2,3%, εσείς στον προϋπολογισμό 2,8%. Πώς θα υπερκεραστεί αυτή η διαφορά;

Γνωρίζετε ότι στο επίπεδο των προβλέψεων οι διαφορές αυτές συνηθίζονται.
Εν προκειμένω, η διαφορά αυτή έγκειται στο ότι εμείς εκτιμούμε ότι με το φορολογικό νομοσχέδιο που καταθέτουμε αλλά και με νομοσχέδια που έχουν ήδη ψηφιστεί ή θα ψηφιστούν το επόμενο διάστημα, θα δημιουργηθεί μία πρόσθετη θετική επίδραση στο ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης, της τάξεως του 0,4% το 2020.
Αυτή είναι η διαφορά μας.
Να σημειωθεί ότι εμείς αυτό επιδιώκουμε να το πετύχουμε με την διεύρυνση της παραγωγικής βάσης της οικονομίας, την αύξηση της ποσότητας και τη βελτίωση της ποιότητας του εγχώριου προϊόντος. Προσπαθούμε να ενισχύσουμε όλα τα βασικά συστατικά του ΑΕΠ, με ιδιαίτερη έμφαση στις επενδύσεις και τις εξαγωγές.

Με ποιους τρόπους σκοπεύετε να ενισχύσετε τη ρευστότητα;

Μέσω της εμπροσθοβαρούς αξιοποίησης των διαθέσιμων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων που επί μακρόν «λιμνάζουν», της εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων που συστηματικά τα τελευταία χρόνια υπο-εκτελείται, της μείωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου που παραμένουν σταθερά υψηλές και της σταδιακής τόνωσης της πιστωτικής επέκτασης, μετά τη συρρίκνωση που παρατηρήθηκε τα προηγούμενα χρόνια.
Προς αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη προετοιμάσει ένα νέο σχέδιο εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.
Επιπλέον, το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχουν διαμορφώσει ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης για τον προϋπολογισμό, την πρόβλεψη και την παρακολούθηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Όσον αφορά την πιστωτική επέκταση που λέτε, πότε οι τράπεζες θα ανοίξουν τις κάνουλες για παροχή δανείων;

Ήδη, οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας μετά την αλλαγή Κυβέρνησης έχουν μειώσει το κόστος δανεισμού, με αποτέλεσμα, η πρόσβαση των τραπεζών στις αγορές κεφαλαίου σταδιακά να αποκαθίσταται, καταθέσεις να επιστρέφουν στο τραπεζικό σύστημα και η πιστοληπτική ικανότητα εταιρειών και νοικοκυριών να βελτιώνεται.
Αυτά τα στοιχεία επηρεάζουν θετικά τα πιστωτικά ιδρύματα, τα οποία καλούνται να επανεκκινήσουν, σε υγιείς όμως βάσεις, την πραγματική οικονομία, αποτελώντας μοχλό ανάπτυξης της.
Αναμφισβήτητα όμως το μεγάλο ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων δυσχεραίνει την αναγκαία πιστωτική επέκταση.
Η Κυβέρνηση κατανόησε, από την πρώτη στιγμή, ότι η επίλυση του προβλήματος των «κόκκινων δανείων» είναι υψίστης σημασίας για την ελληνική οικονομία.
Για τον λόγο αυτό, μετά και την έγκριση του πλαισίου από την Ευρωπαϊκή Αρχή Ανταγωνισμού, προχωρά, άμεσα, στην υλοποίηση του μοντέλου εγγύησης του Δημοσίου σε τιτλοποιημένα περιουσιακά στοιχεία.
Παράλληλα, η σημαντική μείωση του ΕΝΦΙΑ έχει ήδη βελτιώσει την ποιότητα του δανειακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών.

Ποιες αλλαγές θα φέρετε στη φορολοταρία;

Όπως έχει αποδειχτεί, η φορολοταρία, δεν αποτελεί πλέον θελκτικό κίνητρο για τους πολίτες.
Για αυτό πρέπει να επινοήσουμε νέα κίνητρα.
Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να γίνω περισσότερο συγκεκριμένος.
Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι συνεργαζόμαστε με το ΙΟΒΕ, για να βρούμε τη βέλτιστη δέσμη κινήτρων.
Όταν είμαστε έτοιμοι θα τα ανακοινώσουμε.

Πώς θα αντιμετωπίσει η κυβέρνηση το τεράστιο ιδιωτικό χρέος;

Πόσοι υπολογίζετε ότι είναι οι στρατηγικοί κακοπληρωτές;

Οι κατασχέσεις θα ξεκινήσουν από αυτούς;

Το Υπουργείο Οικονομικών και γενικότερα η Κυβέρνηση αντιλαμβανόμενη το μέγεθος του προβλήματος, έχουν θέσει ως διακηρυγμένο στόχο την αντιμετώπιση του υψηλού ιδιωτικού χρέους, που διογκώθηκε τα τελευταία χρόνια.
Γνωρίζουμε καλά ότι πρόκειται για μεγάλη πρόκληση.
Γνωρίζουμε ότι έχουμε να διαχειριστούμε μια κατάσταση η οποία επηρεάζει ποιοτικά τη ζωή των πολιτών.
Είμαστε όμως εδώ για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα, με θάρρος και ρεαλισμό, χωρίς αυταπάτες και στρουθοκαμηλισμούς.
Και αυτό έχει αποδειχθεί με τις πολιτικές που έχουμε ήδη εφαρμόσει.

Τι θα γίνει με την προστασία πρώτης κατοικίας;

Βελτιώσαμε το πλαίσιο ρυθμίσεων οφειλών των ιδιωτών προς την εφορία.
Προχωρήσαμε, τους τελευταίους τέσσερις μήνες, υπό τον συντονισμό της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, σε συστηματικές και συντονισμένες ενέργειες προκειμένου να βελτιώσουμε το νομοθετικό πλαίσιο προστασίας της 1ης κατοικίας.
Συγκεκριμένα, στις 29 Αυγούστου, υπεγράφη Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία καταργήθηκε το πιστοποιητικό βαρών, που αποτελούσε εμπόδιο στην υποβολή αιτήσεων από τους πολίτες.
Επίσης με Κοινή Υπουργική Απόφαση που υπογράψαμε με τους Υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καταργείται η υποχρέωση προσκόμισης του τελευταίου απαιτούμενου δικαιολογητικού, δηλαδή του εντύπου υπολογισμού αξίας οικοπέδου ή αγροτεμάχιου, εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού για τα οποία δεν προσδιορίζεται αξία ΕΝΦΙΑ κατά ρη διαδικασία υποβολής αίτησης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για την προστασία της 1ης κατοικίας. Αντί αυτού οι αιτούντες θα δηλώνουν πλέον μόνοι τους απευθείας την αξία των οικοπέδων μέσα στην αίτηση τους. Πλέον οι οφειλέτες χωρίς κανένα δικαιολογητικό θα μπορούν να ολοκληρώνουν την αίτηση στην πλατφόρμα καθόσον όλα τα απαιτούμενα στοιχεία θα αντλούνται αυτόματα. Έτσι θα ξεμπλοκαριστούν οι αιτήσεις και η διαδικασία θα γίνεται ταχύτερη κι ευκολότερη.    
Ενώ, με το Σχέδιο Νόμου που ψηφίστηκε προχθές, νομοθετήσαμε μία ακόμη σειρά βελτιώσεων στο πλαίσιο της προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Η προσπάθεια μας όμως δεν σταματάει εδώ.
Είναι συνεχής και αδιάκοπη.
Η Κυβέρνηση, είναι έτοιμη να αναλάβει, έγκαιρα, πρόσθετες πρωτοβουλίες ώστε να διευκολύνει τους πολίτες να αντιμετωπίσουν το υψηλό ιδιωτικό τους χρέος, εξαιρώντας όμως τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Στρατηγικοί κακοπληρωτές που εκτιμάται ότι αποτελούν το 25% των οφειλετών.
Περίπου ένας στους τέσσερις πολίτες μπορεί να πληρώσει και δεν πληρώνει.
Αυτό το κομμάτι, συνεπώς, πρέπει να το διακρίνουμε, και να το υποχρεώσουμε να πληρώσει.

Η συνέντευξη σε έντυπη μορφή