Επιστροφή

«Απάντηση της Υφυπουργού Οικονομικών Κ. Παπανάτσιου σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Γ. Κουτσούκου σχετικά με την ρύθμιση των 100 δόσεων . (6.11.2017)»

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Κ. ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ ΣΕ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ (6.11.2017)

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

Αθήνα, σήμερα την 6η Νοεμβρίου 2017, ημέρα Δευτέρα και ώρα 18.05΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Ε΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΥ. 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ: (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.
Εισερχόμεθα στη συζήτηση των ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Προχωρούμε στην όγδοη με αριθμό 138/23-10-2017επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Ηλείας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ κ. Ιωάννη Κουτσούκου προς τον Υπουργό Οικονομικών, με θέμα: «Επανένταξη οφειλετών του Δημοσίου στη ρύθμιση των εκατό δόσεων». Θα απαντήσει η Υφυπουργός Οικονομικών κ. Παπανάτσιου.
Κύριε Κουτσούκο, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. 
Κυρία Υπουργέ, εδώ και τέσσερις μήνες ο υποφαινόμενος και οι συνάδελφοι κ.κ. Κεγκέρογλου, Αρβανιτίδης και Μανιάτης σας ρωτήσαμε εάν προτίθεστε να προχωρήσετε σε κάποια ρύθμιση επανένταξης στις ευνοϊκές ρυθμίσεις των εκατό δόσεων όσων για λόγους της οικονομικής συγκυρίας, της έλλειψης ρευστότητας, των capital controls απεντάχθηκαν, διότι θεωρούσαμε και θεωρούμε ότι μία τέτοια επιλογή θα ήταν προς το συμφέρον του δημοσίου για την είσπραξη των δημοσίων εσόδων αλλά και προς το συμφέρον των ίδιων των οφειλετών, καθώς διαφορετικά είτε απεντάσσονται από την οικονομική δραστηριότητα –πάνε στην οριστική έξοδο- είτε βρίσκονται αντιμέτωποι με το μακρύ χέρι των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών. 
Μας απαντήσατε εν μέρει, μας δώσατε δηλαδή τα στοιχεία όσων εντάχθηκαν και όσων έχουν παραμείνει στη διαδικασία, αλλά δεν μας απαντήσατε για το τι θα κάνουν. Μας είπατε δηλαδή ότι με βάση τον ν. 4305/2014 –θυμίζω, κύριε Πρόεδρε, ότι είναι ο νόμος των εκατό δόσεων που ψήφισε η συγκυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου και για τον οποίον ο κ. Τσίπρας έλεγε ότι δεν τον ψηφίσαμε επειδή μας τρομοκράτησε η τρόικα- εντάχθηκαν εκατόν ενενήντα επτά χιλιάδες και έχουν παραμείνει σαράντα εννιά χιλιάδες και με τον ν. 4321/2015, τον δικό σας νόμο δηλαδή, εντάχθηκαν εννιακόσιες είκοσι δύο χιλιάδες και έχουν μείνει τετρακόσιες εβδομήντα τέσσερις χιλιάδες. 
Άρα πρέπει να βρούμε μία λύση για αυτούς που δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και τώρα κινδυνεύουν, όπως σας είπα, να απενταχθούν από την οικονομική δραστηριότητα. Περιμένουμε λοιπόν την απάντησή σας πάνω σε αυτό το συγκεκριμένο ερώτημα και την περιμένουμε με πολύ ενδιαφέρον εγώ και οι εκατοντάδες χιλιάδες που είχαν ενταχθεί στη ρύθμιση και τώρα βρίσκονται εκτός. 
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ: (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ευχαριστώ. 
Τον λόγο έχει η Υφυπουργός Οικονομικών κ. Παπανάτσιου.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ: (Υφυπουργός Οικονομικών): Σε απάντηση της ερώτησής σας αναφέρω ότι σαν Υφυπουργός Οικονομικών οφείλω κατ’ αρχήν να παραθέσω τους νόμους που ισχύουν σήμερα, οι οποίοι δίνουν τη δυνατότητα σε αυτούς που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη να προβούν σε ρύθμιση των οφειλών τους, έτσι ώστε να μην κινδυνεύουν από κατασχέσεις κινητών, ακινήτων και τραπεζικών λογαριασμών τους. 
Θα επαναλάβω, λοιπόν, τον ν. 4152/2013, όπου προβλέφθηκε η δυνατότητα τμηματικής καταβολής ληξιπρόθεσμων οφειλών από δώδεκα έως είκοσι τέσσερις ισόποσες μηνιαίες δόσεις, ενώ με τον ν. 4174/2013 προβλέφθηκε η ρύθμιση όλων των οφειλών, ληξιπρόθεσμων και μη, έως είκοσι τέσσερις μηνιαίες δόσεις πάλι. 
Γνωρίζω βέβαια πάρα πολύ καλά ότι τα εργαλεία που σήμερα διαθέτουμε σίγουρα δεν ικανοποιούν τους πολίτες μας. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι η πλειοψηφία της Βουλής ψήφισε μια σειρά νόμους, τους ν. 4336, 4337, 4346 του 2015, προκειμένου η χώρα να λάβει οικονομική ενίσχυση από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και να καταστεί δημοσιονομικά βιώσιμη και να θέσει τις βάσεις για την οικονομική της ανάπτυξη. 
Στην ερώτησή σας αναφέρεστε επίσης στην απάντηση που λάβατε σε προηγούμενη σχετική ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων που αφορούσε τις ρυθμίσεις των εκατό δόσεων σύμφωνα με τους ν. 4305/2014, όπως αναφερθήκατε και πριν, και στον ν. 4321/2015. Λέτε λοιπόν ότι από τα στοιχεία που σας παραθέσαμε προκύπτει ότι έχει ήδη απενταχθεί από τις ανωτέρω ρυθμίσεις των εκατό δόσεων το 50% των αρχικά ενταχθέντων. 
Αρχικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που σας δόθηκαν, ενενήντα χιλιάδες εξακόσιες δύο οφειλές –επαναλαμβάνω- που είχαν αρχικά ενταχθεί στον ν. 4305/2014 μετακινήθηκαν στον ν. 4321/2015, καθώς ο νόμος της Κυβέρνησής μας ήταν πολύ πιο ευνοϊκός, παρ’ όλο που δεχθήκαμε ιδιαίτερα αρνητική κριτική από την αντιπολίτευση τότε. 
Κατά δεύτερον, στα στοιχεία που σας δόθηκαν δεν υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ αυτών που έχασαν τις ρυθμίσεις και αυτών που ολοκλήρωσαν κανονικά το πρόγραμμα που είχαν αρχικά επιλέξει. Τα στοιχεία λοιπόν αφορούν το πλήθος των μοναδικών ΑΦΜ, τα οποία εξακολουθούν να είναι εντός ρύθμισης. Άρα η παρατήρησή σας σχετικά με την απώλεια των ρυθμίσεων από το 50% των αρχικά ενταχθέντων πολιτών δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. 
Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν τα ανωτέρω αναλυτικά στοιχεία, καθώς στην αρχική σας ερώτηση δεν το ζητούσατε, αλλά, αν θέλετε, μπορείτε να τα ζητήσετε και να μιλήσουμε επ’ αυτών. 
Ως προς τους χιλιάδες μικρομεσαίους επαγγελματίες, ελεύθερους επαγγελματίες και άλλους οφειλέτες του Δημοσίου, που αναφέρατε στην αρχική σας ερώτηση, θα πρέπει να σας παραπέμψω στο ν. 4469/2017 για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών. Σκοπός του αναφερόμενου νόμου είναι η παροχή ισχυρών κινήτρων και η διάσωση των βιώσιμων επιχειρήσεων μέσω της ρύθμισης οφειλών φυσικών προσώπων με πτωχευτική ικανότητα και νομικών προσώπων, που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, με μια εξωδικαστική διαδικασία διαπραγμάτευσης με όλους τους πιστωτές. 
Αίτηση για υπαγωγή στην διαδικασία μπορεί να υποβάλει κάθε φυσικό πρόσωπο με πτωχευτική ικανότητα, ατομική επιχείρηση και κάθε νομικό πρόσωπο, που αποκτά εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα, το οποίο έχει φορολογική κατοικία στην Ελλάδα, εφόσον κατά την 31 Δεκεμβρίου 2016 είχε οφειλή προς χρηματοδοτικό φορέα ή είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση ή προς φορέα κοινωνικής ασφάλισης ή προς άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, περιλαμβανομένου των ΟΤΑ, και οι συνολικές προς ρύθμιση οφειλές σε μια από τις παραπάνω κατηγορίες ή σε συνδυασμό αυτών υπερβαίνουν τις 20 χιλιάδες ευρώ και πληροί συγκεκριμένα κριτήρια επιλεξιμότητας. 
Επίσης, αίτηση για υπαγωγή στη διαδικασία μπορούν να  υποβάλλουν και ελεύθεροι επαγγελματίες με οφειλές ανεξαρτήτου ύψους προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία και φυσικά πρόσωπα με πτωχευτική ικανότητα, ατομικές επιχειρήσεις και νομικά πρόσωπα, που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα με οφειλές προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία ως 20 χιλιάδες ευρώ. 
Κύριε Πρόεδρε, επειδή ο χρόνος μου τέλειωσε, δεν θα καταχραστώ  άλλο τον χρόνο, που μου αναλογεί, θα συμπληρώσω στη δευτερολογία. 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ: (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ευχαριστώ πολύ. 
Κύριε Κουτσούκο, έχετε τον λόγο και πάλι για τρία λεπτά. 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Κυρία Υπουργέ, νομίζω ότι δεν είναι ο χρόνος που δεν σας επέτρεψε να μου απαντήσετε, είναι ή ότι δεν θέλετε ή ότι δεν σας αφήνουν, διότι σπαταλήσατε το χρόνο σας να μας περιγράφετε τους νόμους, που ισχύουν, τις διαδικασίες, που έχουν ακολουθηθεί και πώς κάποιος με βάση τις πάγιες διατάξεις, εφόσον απεντάχθηκε από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις των εκατό δόσεων, μπορεί να πάει να ρυθμίσει τις οφειλές του σε δώδεκα ή σε είκοσι τέσσερις δόσεις. 
Δεν σας ρωτήσαμε αυτό. Σας ρωτήσαμε πάρα πολύ συγκεκριμένα. Δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στις εκατό δόσεις. Υπάρχουν τα capital controls, η έλλειψη ρευστότητας, η κρίση στην αγορά. Θα τους αφήσουμε να πεθάνουν; Θα επιχειρούμε μέσω των πλειστηριασμών και των κατασχέσεων στους ατομικούς τους λογαριασμούς ή θα τους δώσουμε μια δεύτερη ευκαιρία; Αυτό είναι το ερώτημα. 
Δεν ξέρω αν σας ικανοποιεί το γεγονός ότι έχει απενταχθεί περίπου το 50%. Εσείς μου λέτε ότι μέσα σε αυτόν τον αριθμό είναι και αυτοί, που ολοκλήρωσαν τις υποχρεώσεις τους. Μπορείτε να μας πείτε ακριβώς τα στοιχεία, ώστε να διαπιστώσουμε ότι αυτοί που απεντάχθηκαν δεν είναι 50%, είναι 40%, είναι κάτι παρακάτω. Πολύ ωραία. Έτσι και αλλιώς ο αριθμός είναι πάρα πολύ μεγάλος. Είναι ιδιαίτερα σημαντικός για την οικονομική δραστηριότητα της χώρας, αλλά και ένας να είναι, είναι πολύ σημαντικός για τον ίδιο και τη ζωή του. 
Μας παραπέμπετε στον νόμο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Ο νόμος για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό έχει βαλτώσει: η γνωστή πλατφόρμα, οι διαμεσολαβητές, οι εξαιρέσεις, τρία χρόνια κερδοφορία και οι άλλοι περιορισμοί. Και κάθε τρεις και λίγο λέει η Κυβέρνηση σας για τις εκατόν είκοσι δόσεις. 
Αυτή η διαδικασία δεν θα αφορά, κυρία Υπουργέ, τα φυσικά πρόσωπα, που δεν έχουν επαγγελματική ιδιότητα. Ξέρετε πολύ καλά ότι τα φυσικά πρόσωπα χρωστούν φόρο εισοδήματος, χρωστούν ΕΝΦΙΑ, χρωστούν φόρους κληρονομιάς και δεν αποδέχονται τις κληρονομίες, τις εγκαταλείπουν. Άρα, πρέπει κάτι να κάνετε. 
Θέλω να σας παρακαλέσω στο βαθμό, που δεν είναι είστε σήμερα έτοιμοι –το καταλαβαίνω αυτό- να πείτε έστω κάτι, ότι θα το μελετήσετε, ότι θα το θέσετε στους θεσμούς, αλλά η πρώτη σας απάντηση είναι ή ότι δεν θέλετε ή ότι δεν σας αφήνουν. 
Πείτε ποια είναι η πολιτική σας άποψη για να ξέρουμε και εμείς, να ξέρει και  κόσμος με ποιον τρόπο η Κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αντιμετωπίζει αυτούς τους ταλαίπωρους πολίτες. 
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ: (Δημήτριος Κρεμαστινός): Προτού σας δώσω τον λόγο κυρία Παπανάτσιου, θα ήθελα να ανακοινώσω προς το Σώμα ότι η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου καταθέτει την έκθεσή της, στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης «Άσκηση Υπαίθριων Εμπορικών Δραστηριοτήτων, εκσυγχρονισμός της επιμελητηριακής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις». 
Επίσης, έχω την τιμή να γνωρίσω στο Σώμα ότι από τα κάτω δυτικά Θεωρεία παρακολουθεί τη συνεδρίασή μας, αφού προηγουμένως ξεναγήθηκαν στην έκθεση της αίθουσας «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» και ενημερώθηκαν για την ιστορία του κτηρίου και τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Βουλής ενδεκαμελής αντιπροσωπεία του Υπουργείου Οικονομικών του κρατιδίου του Βρανδεμβούργου της Γερμανίας και του ελληνικού Υπουργείου Οικονομικών.
Η Βουλή σάς καλωσορίζει.
(Χειροκροτήματα από όλες τις πτέρυγες της Βουλής)
Ορίστε, κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ: (Υφυπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Καταρχάς να καλωσορίσω κι εγώ την αντιπροσωπεία του Υπουργείου Οικονομικών του Βρανδεμβούργου. Είναι επίσημα καλεσμένοι του Υπουργείου μας για ένα διήμερο. 
Κύριε Κουτσούκο, σε συνέχεια αυτών που ανέφερα στην πρωτολογία μου συνεχίζω την αναφορά μου στο ν. 4469 για τον εξωδικαστικό μηχανισμό. Θεωρώ ότι δίνει ανάσα σε πολλούς επιχειρηματίες και αποτελεί ένα πολύ σημαντικό μέσο στήριξης των υγειών επιχειρήσεων της χώρας μας. 
Ας δούμε τι επιτυγχάνεται με αυτές τις ρυθμίσεις: Η δυνατότητα διαγραφής προστίμων, προσαυξήσεων και βασικής οφειλής κεφαλαίου αρχικά βεβαιωμένης οφειλής. Το πάγωμα προστίμων, προσαυξήσεων και τόκων εκπρόθεσμης καταβολής από την έναρξη της σύμβασης και κατά τη διάρκεια αυτής. Η χορήγηση φορολογικής ενημερότητας, γιατί οι ρυθμισμένες με τη σύμβαση οφειλές θεωρούνται νόμιμα τακτοποιημένες. Η ρύθμιση αποπληρωμής των οφειλών μέχρι εκατόν είκοσι μηνιαίες δόσεις, με ελάχιστη μηνιαία καταβολή τα 50 ευρώ. Η αναστολή των μέτρων, όπως πραγματικά αναφέρατε κι εσείς, ατομικής και συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης, καθώς και της λήψης οποιουδήποτε ασφαλιστικού μέτρου κατά του οφειλέτη, πλειστηριασμοί, κατασχέσεις κ.λπ. Η αναστολή της ποινικής δίωξης. Η χορήγηση χρηματοδότησης στην επιχείρηση σε περίπτωση συμφωνίας του 60% των συμμετοχών των πιστωτών. Ήδη έχει εκδοθεί η ΠΟΛ 1105/17, σχετικά με την ένταξη οφειλών προς το δημόσιο στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης για τα φυσικά πρόσωπα με πτωχευτική ικανότητα και τα νομικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα άνω των 20.000 ευρώ.
Επίσης, έχει εκδοθεί από τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων σχετική εγκύκλιος, η 1124/17, για την εφαρμογή του νόμου και της υπουργικής απόφασης.
Επίκειται, τέλος, έκδοση απόφασης του Υπουργείου μας που θα αφορά ελεύθερους επαγγελματίες που δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα για ρύθμιση οφειλών, ανεξαρτήτως ύψους, προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, καθώς και τα φυσικά πρόσωπα με πτωχευτική ικανότητα, ατομικές επιχειρήσεις και νομικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, με οφειλές προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία έως 20.000 ευρώ.
Ως προς τους λοιπούς οφειλέτες του δημοσίου, όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού και αντληθούν τα απαραίτητα συμπεράσματα, σκοπός της Κυβέρνησής μας και ειδικότερα του Υπουργείου μας, είναι να βρεθεί ο βέλτιστος τρόπος για την κάλυψη των αναγκών των φορολογουμένων, με γνώμονα την ενίσχυση των φορολογικών εσόδων και μέσα στο πλαίσιο της τρέχουσας δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας. 
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ: (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κι εγώ σας ευχαριστώ.