Επιστροφή

Ομιλία της Υφυπουργού Οικονομικών Κ. Παπανάτσιου στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων κατά τη συζήτηση του ν/σ «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/2376 και άλλες διατάξεις

Στην Αθήνα σήμερα, 30 Μαΐου 2017, ημέρα Τρίτη και ώρα 16.05΄, στην Αίθουσα Γερουσίας, συνήλθε σε συνεδρίαση η Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Μάκη Μπαλαούρα, με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/2376 και άλλες διατάξεις».

Στη συνεδρίαση παρέστησαν η Υφυπουργός Οικονομικών, κυρία Κατερίνα Παπανάτσιου, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής.

Παρόντες ήταν οι Βουλευτές κ.κ.

ΜΑΚΗΣ ΜΠΑΛΑΟΥΡΑΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,  αρχίζει η συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής  Οικονομικών Υποθέσεων με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/2376 και άλλες διατάξεις».

Το σχέδιο νόμου έχει χαρακτηριστεί από την Κυβέρνηση  ως επείγον και η Επιτροπή πρέπει να αποφασίσει, εάν αποδέχεται τον χαρακτηρισμό. Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 110 σε συνδυασμό με την παρ. 4 του άρθρου 89 του Κανονισμού της Βουλής, ο Πρόεδρος της Βουλής έχει ορίσει προθεσμία υποβολής της Έκθεσης του άρθρου 91 παρ.6, μέχρι αύριο, Τετάρτη, 31 Μαΐου 2017 και μέχρι ώρας 20:00. Όμως, ταυτόχρονα, η Διάσκεψη των Προέδρων αποφάσισε ότι αύριο θα σταματήσουμε την διαδικασία στις 14:00, διότι, είναι η νεκρώσιμος ακολουθία του πρώην Πρωθυπουργού, Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Επομένως, θα διαμορφώσουμε μετά το πρόγραμμα σύμφωνα και με αυτή την εξέλιξη.

Το λόγο έχει η κυρία Υφυπουργός, για να αιτιολογήσει τον χαρακτηρισμό του επείγοντος.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Καταρχάς, θα ήθελα να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου προς την Κοινοβουλευτική Ομάδα της Ν.Δ. για τον θάνατο του πρώην Πρωθυπουργού, Κώστα Μητσοτάκη.

Όσον αφορά το νομοσχέδιο, δεδομένου ότι υπάρχει προειδοποιητική επιστολή της Ε.Ε. περί παράβασης 2017/0078 με λήξη την 24/3/2017, για την ενσωμάτωση της σχετικής Οδηγίας, ενώ, παράλληλα, ο νόμος θα πρέπει να ισχύσει από την 1/1/2017, παρακαλώ εγκρίνετε την εισαγωγή και τη συζήτηση του σχεδίου νόμου κατά την ειδική διαδικασία του επείγοντος, σύμφωνα με τις σχετικές πρόνοιες της παραγράφου 5 του άρθρου 76 του Συντάγματος, καθώς και του άρθρου 110 του Κανονισμού της Βουλής.

Η συγκεκριμένη κυρωτική Οδηγία δεν έχει κάτι ιδιαίτερο, απλά είναι ξεκάθαρη η εναρμόνιση και είναι σε μια σειρά Οδηγιών πού συνέχεια έρχονται και συμπληρώνονται. Ευχαριστώ.

 

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ(Υφυπουργός Οικονομικών): Καταρχήν θέλω να πω ότι δεν υπάρχει κάποιο άρθρο σε όλα αυτά που να βρίσκεται στις «λοιπές διατάξεις» και που να έχει κάποια σχέση με προαπαιτούμενα. Δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. Το ζήτημα είναι το εξής: Φαίνεται εξάλλου και από τις ημερομηνίες που πηγαίνουν πίσω, δηλαδή κάνουμε Επιτροπή σήμερα και αύριο, αυτό σημαίνει ότι  θα πάμε στην Ολομέλεια την Τρίτη. Οι λοιπές διατάξεις είναι πολλές διατάξεις που υπάρχουν στο Υπουργείο Οικονομικών, που τις έχουμε συγκεντρώσει εδώ και πάρα πολύ χρόνο, που έπρεπε κάποια στιγμή να τις φέρουμε, αντί να τις φέρνουμε με τη μορφή της τροπολογίας. Είμαστε σε εποχή που λήγουν  οι φορολογικές δηλώσεις και οι οποίες είναι και σε εξέλιξη. Κάποια πράγματα και κάποιες τροπολογίες που θα έχουμε, καλό είναι να σας τις πω από τώρα. Για το  VDI για την εθελοντική αποκάλυψη για παράδειγμα, που θα έχουμε παράταση. Είναι μια από τις τροπολογίες, που λήγει στις  31/5. Την έχουμε καταθέσει ήδη την τροπολογία και θα έρθει. Άρα με αυτή τη λογική πρέπει, να δούμε οπωσδήποτε, αυτές τις διατάξεις μέσα σε αυτή την χρονική στιγμή.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Καταρχήν, θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα ζήτημα που έθεσε ο κ. Αμυράς και αφορά τη διαπραγμάτευση. Επισημαίνω για μια ακόμη φορά ότι δεν ψηφίσαμε τέταρτο μνημόνιο και είναι ξεκάθαρο. Η διαπραγματευτική μας θέση είναι πάρα πολύ ισχυρή και όλα αυτά που ψηφίσαμε έχουμε πάει και τα έχουμε θέσει στους εταίρους μας και όλες οι πολιτικές δυνάμεις σε όλη την Ευρώπη, αλλά και το σύνολο των ξένων μέσων ενημέρωσης στηρίζουν το πολιτικό και ηθικό δικαίωμα της Ελλάδας να βρεθεί λύση και να βγει η χώρα από το αδιέξοδο.

Νομίζω ότι έχουμε κάνει ό,τι οφείλαμε να κάνουμε και τώρα, πρέπει να κάνει η άλλη πλευρά τη δική της οφειλή. Δεν πρόκειται να γίνει δεκτή καμία πρόταση που θα αφήνει κενά για τη συμμετοχή ή μη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο πρόγραμμα. Έχουμε στόχο την καθαρή λύση στο Eurogroup της 15ης Ιουνίου, προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την ένταξη της χώρας στο πρόγραμμα της ποσοτικής χαλάρωσης. Από εκεί και πέρα, θα ήθελα να ακούσω και από όλες τις άλλες δυνάμεις της αντιπολίτευσης, αύριο, παρόλο που δεν είναι θέμα συζήτησης, να μας πουν αν θέλουν να λυθεί το ζήτημα του χρέους και να πάμε όλοι μαζί με μια κοινή απόφαση.

Όσον αφορά το συμπληρωματικό φόρο ακινήτων, αλλάξαμε τη βάση από τις 300.000 ευρώ στις 200.000 ευρώ, αλλά συγχρόνως μειώσαμε τον ΕΝΦΙΑ σε μικρές και μεσαίες ιδιοκτησίες. Ο ΕΝΦΙΑ που ήρθε πέρυσι ήταν μειωμένος σε μικρές και μεσαίες ιδιοκτησίες σε αρκετά σημαντικά ποσά και αυτό, το είδαν όλοι όσοι πλήρωσαν τον φόρο πέρυσι και το ίδιο θα ισχύσει και φέτος. Επίσης, 2017 και 2018, δε θα έχουμε συμπληρωματικό φόρο στα ακίνητα που είναι αγροτικά. Από κει και μετά, θα έρθουμε με τις καινούργιες εμπορικές τιμές και θα δούμε πώς θα διαμορφωθεί ο ΕΝΦΙΑ.

Πάμε στο κομμάτι που αφορά την ΕΤΑΔ, όπου με το άρθρο 10 λύνονται κάποιες εκκρεμότητες, επειδή πλέον θα μεταφερθούν κάποια φορολογικά βάρη στην Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας, της οποίας, η ΕΤΑΔ θα είναι πλέον θυγατρική. Ειδικότερα, ζητήματα φορολογικού πιστοποιητικού, εφόσον δεν υπάρχουν φορολογικές παραβάσεις. Καταβολής μερισμάτων απευθείας στον μέτοχο, ώστε να μην επιβαρυνθεί η ΕΤΑΔ με πρόστιμα λόγω μη καταβολής μέσω ΔΟΥ. Εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2016, ώστε να μη διαφοροποιούνται μέσα στη χρήση οι οικονομικές καταστάσεις της εταιρίας, η οποία, άλλωστε λόγω ζημιών δεν καταβάλει φόρο εισοδήματος. Απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης στοιχείων ακινήτων Ε9, λόγω του πλήθους των ακινήτων που της μεταβιβάζονται. Απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, δεδομένου ότι τα ακίνητα του δημόσιου του ΤΑΙΠΕΔ, της εταιρείας Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε. και του ΕΟΤ, τα οποία περιήλθαν στην ΕΤΑΔ ΑΕ, απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ, όπως άλλωστε και τα εκμισθωμένα ακίνητα  της ΕΤΑΔ ΑΕ, για τα οποία υπόχρεος ΕΝΦΙΑ είναι ο μισθωτής.

 Ακριβώς, επειδή στα μέσα του έτους  έγιναν όλες αυτές οι συνενώσεις, γι' αυτό το  λόγο και γίνεται όλη η διαδικασία με την ΕΤΑΔ ΑΕ. Αν υπάρχουν και άλλα ζητήματα, μπορούμε να τα πούμε αύριο, όπου θα ακούσω πάλι τα ερωτήματά σας.

 Έρχομαι στο κομμάτι που αφορά τους αγρότες  και το Φ.Π.Α αγροτών. Το Φ.Π.Α για τους αγρότες πρέπει να ξεκαθαρισθεί, γιατί είναι μια πολύ καλή τροπολογία του νόμου -και φαίνεται σαν κακή-  ώστε να μπορεί να φαίνεται ότι είναι και κάτι αντίστοιχο.  Σήμερα τι γίνεται; Όσοι πουλάνε  για λογαριασμό  αγροτών, είτε είναι  έμποροι, είτε είναι συνεταιρισμοί, οφείλουν να δίνουν το Φ.Π.Α στο  δημόσιο και στον αγρότη, να δίνουν την εκκαθάριση χωρίς το Φ.Π.Α των πωλήσεων. Με τη συγκεκριμένη νομοθέτηση τι κάνουμε; Δίνουμε τη δυνατότητα, όταν οι εκκαθαρίσεις, είτε από τον έμπορο, είτε από τον συνεταιρισμό, γίνονται κάθε μήνα, όχι μια φορά το χρόνο που υπάρχει αυτή η δυνατότητα στους συνεταιρισμούς, ή πέραν του μηνός που λέει και ο κ. Βεσυρόπουλος, σε αυτή την περίπτωση, όταν γίνεται μια φορά το μήνα, έχει την δυνατότητα ο έμπορος ή ο συνεταιρισμός που εκδίδει την εκκαθάριση, να δίνει το Φ.Π.Α προς τον αγρότη, για να μπορούν αυτόν τον τρόπο να γίνονται τα εξής: 1) Ο αγρότης να το συμψηφίζει με τα έξοδα του, με το Φ.Π.Α  των εξόδων του, που σε αυτή την περίπτωση, φτάνουμε στο τέλος οι αγρότες που έχουν όλο εκκαθαρίσεις, που το Φ.Π.Α  το δίνουν οι έμποροι ή ο συνεταιρισμός, να είναι πιστωτικοί, στο τέλος του χρόνου και να ζητάνε επιστροφή του Φ.Π.Α, μετά από έξι μήνες περίπου. Δηλαδή μπορεί να φτάσει για κάποιες πωλήσεις που γίνονται το καλοκαίρι και κυρίως αυτό το πρόβλημα δημιουργείται με τα κηπευτικά, επειδή πωλούνται πάρα πολύ γρήγορα και οι εκκαθαρίσεις βγαίνουν  πολύ γρήγορα. Είναι αίτημα από συνεταιρισμούς και από αγρότες της Κρήτης, κατά κύριο λόγο. Τα κηπευτικά, δηλαδή που πωλούνται τώρα το καλοκαίρι, φτάνουν οι αγρότες να πάρουν το Φ.Π.Α του χρόνου τον Αύγουστο, Σεπτέμβριο ή μπορεί και αργότερα. Αφού κάνουν δηλαδή την αίτηση για επιστροφή του Φ.Π.Α και αφού πρώτα ελεγχθεί.

 Δίνουμε αυτή τη δυνατότητα, να συμψηφίσουν οι αγρότες το Φ.Π.Α, να μην έχουν οι ΔΟΥ τόσο πολύ κόσμο για επιστροφή και επίσης δεν έχει και το ελληνικό δημόσιο καμία επιβάρυνση, γιατί στις περιπτώσεις, που γίνεται μία φορά το έτος ή πέραν του μηνός, που οφείλουν να αποδώσουν το Φ.Π.Α, σε αυτή την περίπτωση ο έμπορος ή ο συνεταιρισμός αποδίδει το Φ.Π.Α στο δημόσιο.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Έχει ρευστότητα ο συνεταιρισμός για να μπορέσει να δώσει το Φ.Π.Α; Έχει εισπράξει;

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ(Υφυπουργός Οικονομικών): Ο συνεταιρισμός έχει τη δυνατότητα να κάνει εκκαθαρίσεις μια φορά το χρόνο. Σύμφωνα με αυτή τη δυνατότητα, δίνει το Φ.Π.Α κάθε μήνα, διαφορετικά, μπορεί να εκδίδει εκκαθαρίσεις κάθε μήνα και να τις δίνει στον αγρότη. Του δίνουμε την δυνατότητα να χρησιμοποιήσει ή το ένα ή το άλλο, ότι τον εξυπηρετεί.

Θέλω να αναφέρω ένα τρίτο ζήτημα που αφορά το άρθρο 16. Ξεκαθαρίζουμε: Μιλάμε για μεταβίβαση της επιχείρησης μόνο με τον υφιστάμενο εξοπλισμό και όχι πώληση ή μίσθωση ακινήτου με τυχόν υφιστάμενο εξοπλισμό και μεταβίβαση της επιχείρησης για την επιβολή φόρου υπεραξίας. Εδώ πέρα, δεν μεταβιβάζονται ούτε οι τίτλοι ιδιοκτησίας, όπως είπαμε πριν, ούτε το good willing της επιχείρησης, μεταβιβάζεται μόνο ένα κομμάτι της επιχείρησης ή όλη η επιχείρηση, δηλαδή όπως είπα πριν, ο εξοπλισμός και το κτίριο, το οικόπεδο, ότι υπάρχει στην επιχείρηση. Δεν μεταβιβάζεται ούτε το good willing, η φήμη και πελατεία, που μεταβιβάζεται συνήθως όταν πουλάμε μια επιχείρηση, κάποιος όταν πουλάει την φήμη και πελατεία πουλάει και τα ακίνητα με τον εξοπλισμό του ή τους τίτλους ιδιοκτησίας, όταν μιλάμε για μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Σε αυτήν εδώ την περίπτωση, έχουμε μόνο την πώληση του ακινήτου με τον εξοπλισμό. Από εκεί και πέρα, όσον αφορά το αναδρομικό της υπόθεσης, που έθεσε ο κ. Βεσυρόπουλος, έχει ήδη επιβληθεί φόρος υπεραξίας, δεν έχει εισπραχθεί όμως φόρος υπεραξίας και επειδή υπάρχουν πάρα πολλές υποθέσεις στα δικαστήρια, γι' αυτό τον λόγο και για αποσυμφόρηση και επειδή σε διαφορετικές ΔΟΥ έχουμε διαφορετικές ερμηνείες, με αυτόν τον τρόπο προσπαθεί η νομοθεσία με την νομοθέτηση αυτού του άρθρου, να δώσουμε διευκρινίσεις, για να μπορούν όλες οι ΔΟΥ να έχουν ενιαία πολιτική.

Όσον αφορά το θέμα του Ζάππειου, για το κομμάτι που αφορά τον ΕΝΦΙΑ, είναι περίπου 16.000€ ο ΕΝΦΙΑ του Ζάππειου και μόνο με 40.000 € δίνεται η δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί το Ζάππειο για εκδηλώσεις των Υπουργείων. Στις δύσκολες εποχές που έχουμε υπάρχουν δυνατότητες να προβληθεί, πρέπει να προβληθεί η χώρα μας σε κάποιες περιπτώσεις. Οι προϋπολογισμοί είναι χαμηλοί. Με αυτή την έννοια με το να συνεισφέρει και το Ζάππειο ένα μικρό ποσοστό, συμψηφίζοντας και τον ΕΝΦΙΑ, δεν νομίζω ότι δημιουργεί πρόβλημα, στη λειτουργία του Ζάππειου και στους ανθρώπους που εργάζονται εκεί πέρα ή πληρώνουν τις συντάξεις τους. Γιατί, οι εργαζόμενοι και συνταξιούχοι του Ζάππειου, πληρώνονται από το Ζάππειο. Αν δούμε τα έσοδα του Ζάππειου, είναι πάνω από ένα εκατομμύριο, τα τελευταία χρόνια. Οι 40.000€, είναι ένα αμελητέο ποσό, δεν νομίζουμε ότι υπάρχει θέμα. Βάλαμε τις 40.000€,  που είναι ένα σχετικά μικρό ποσό, για να  δίνουμε την δυνατότητα, γιατί υπάρχουν και στη νομοθεσία για το Ζάππειο- ευνοϊκοί όροι για το δημόσιο- αλλά σε κάποιες περιπτώσεις θέλουμε, για λόγους εθνικού συμφέροντος να δίνεται δωρεάν ή τουλάχιστον με χαμηλότερο ποσό, καλύπτοντας το ποσό των 40.000 €.

Όσον αφορά την φορολογική Ακαδημία. Εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε κάποια πράγματα. Καταρχήν, οι άνθρωποι που φοιτούν στη φορολογική Ακαδημία, δεν θα είναι σπουδαστές ή φοιτητές. Είναι εκείνοι, οι οποίοι θα έχουν πετύχει στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ και θα είναι εκείνοι που θα στελεχώσουν την ΑΑΔΕ. Τι γίνεται τώρα σε αυτή την περίπτωση:  Όταν προσλαμβάνεται κάποιος από τον ΑΣΕΠ, πηγαίνει και καταλαμβάνει μια οργανική θέση. Στην περίπτωση της φορολογικής ακαδημίας, επειδή  πρέπει πρώτα να φοιτήσει στη φορολογική Ακαδημία  για κάποιο διάστημα, έχει προσωποπαγή θέση και από κει και μετά μόλις ολοκληρωθεί η εκπαίδευση, καταλαμβάνει την οργανική θέση  στην όποια περιοχή της χώρας  είναι η θέση του. Δεν μπορούσε από την αρχή, να έχει οργανική θέση, γιατί μετά την  εκπαίδευση, θα κληθεί σε ποια θέση να καταλάβει και δεν μπορεί να ξέρει από την αρχή, ποια οργανική θέση θα καταλάβει, γιατί μετά από δύο χρόνια, μπορεί να έχουν διαφοροποιηθεί οι ανάγκες.

Η πρόταση που έγινε για σεμινάρια του ήδη υπάρχοντος προσωπικού, ισχύει στη φορολογική Ακαδημία. Εκτός από τους νεοεισερχόμενους, θα γίνεται δια βίου μάθηση σε όλους τους εργαζόμενους των ΔΟΥ, που θα επικαιροποιούν τις γνώσεις τους και θα μπορούνε με αυτόν τον τρόπο, συνέχεια να επιμορφώνονται πάνω στα φορολογικά ζητήματα.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ (Ειδικός Αγορητής  του Κ.Κ.Ε.): Προκύπτει αυτό το τελευταίο από το συγκεκριμένο άρθρο;

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ(Υφυπουργός Οικονομικών):Ναι. Προκύπτει από το συγκεκριμένο άρθρο.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ (Ειδικός Αγορητής  του Κ.Κ.Ε.): Αυτό προκύπτει από τη σχολή που υπηρετούν.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ(Υφυπουργός Οικονομικών):Όχι, αυτό προκύπτει από το άρθρο για τη φορολογική Ακαδημία που ήταν σε προγενέστερο νόμο. Εδώ το μόνο που δίνουμε τώρα είναι τη θέση των εργαζομένων, δηλαδή ότι είναι προσωποπαγείς οι θέσεις τους.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ (Ειδικός Αγορητής  του Κ.Κ.Ε.):. Στο συγκεκριμένο άρθρο μιλάτε για επιμόρφωση των νεοδιορισμένων και οι παλιοί τι θα γίνουν;

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ(Υφυπουργός Οικονομικών): Στον ν. 4389, στο άρθρο που υπάρχει για την φορολογική Ακαδημία, εκεί υπάρχει ανάλυση για τους παλιούς, ότι θα επιμορφώνονται και οι ήδη υπάρχοντες. Τα υπόλοιπα θα τα πούμε αύριο.