Επιστροφή

Κύρωση του μνημονίου συνεννόησης και της συμφωνίας μεταξύ της κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της κυβέρνησης των Ηνωμένων πολιτειών της Αμερικής για τη βελτίωση της διεθνούς φορολογικής συμμόρφωσης και την εφαρμογή του νόμου περί φορολογικής συμμόρφωσης λογαριασμών της αλλοδαπής (FATCA), καθώς και της συμφωνίας αρμοδίων αρχών και διατάξεις εφαρμογής

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ(Υφυπουργός Οικονομικών): Η Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ Ελληνικής Δημοκρατίας και Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, η συζήτηση του νομοσχεδίου συμπίπτει με την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στις Η.Π.Α. και η συνάντησή του με τον πρόεδρο Ντόναλντ Τράμπ αποτελεί ακόμη ένα κρίσιμο σταθμό στην πολυδιάστατη και ενεργητική εξωτερική πολιτική της χώρας μας.

Η επίσκεψη είναι υψηλού ενδιαφέροντος, τόσο για τα συμφέροντα της χώρας μας όσο και για την ευρύτερη περιοχή. Η Ελλάδα αποτελεί πόλο σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή και οι Η.Π.Α. αναγνωρίζουν αυτόν τον κομβικό ρόλο της χώρας μας, όπως αναφέρθηκε και από κάποιους εισηγητές στην συγκεκριμένη συζήτηση.

Όσον αφορά το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, βρίσκεται προς συζήτηση και ψήφιση και ενισχύει το πλαίσιο ανταλλαγής φορολογικών πληροφοριών μεταξύ των δύο χωρών για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα και το δικαίωμα να διαχειρίζονται επενδύσεις, μέσω χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων εκτός χώρας φορολογικής κατοικίας τους. Στο δικαίωμα αυτό γίνεται συχνά κατάχρηση από τους φορολογούμενους, οι οποίοι χρησιμοποιούν αυτό τον τρόπο για να κρύψουν εισοδήματα, που δεν έχουν φορολογηθεί, ελπίζοντας ότι τα ποσά αυτά θα μείνουν έξω από τα ραντάρ των φορολογικών αρχών. Στο παρελθόν τέτοιες πρακτικές ενθαρρύνθηκαν από τις αρχές ορισμένων χωρών, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να ενισχύσουν το ενεργητικό και τη δραστηριότητα των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων τους, ενός κλάδου που ήταν δυναμικός και προσοδοφόρος, που προσέφερε υψηλές αποδόσεις και καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας, αλλά αυτό γινόταν εις βάρος της φορολογικής βάσης των χωρών προέλευσης των κεφαλαίων αυτών.

Η παγκόσμια κρίση χρέους, που ήταν αποτέλεσμα των νεοφιλελεύθερων πολιτικών των περασμένων δεκαετιών, δεν αφήνει περιθώρια και οι περισσότερες κυβερνήσεις έχουν καταλάβει ότι η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί. Πλέον, δεν υπάρχει και δεν μπορεί να υπάρξει καμιά ανοχή απέναντι στην φοροδιαφυγή και αυτό αποδεικνύεται από το εκτενές πλέγμα με διεθνείς συνθήκες για την αυτόματη ανταλλαγή φορολογικών πληροφοριών, που έχουν ήδη συναφθεί. Το πλέγμα αυτό θα ενισχύεται συνεχώς, ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν, γιατί πιστεύουμε ότι όλα αυτά εξελίσσονται.

Σε συνέχεια, λοιπόν, της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών που έχει θεσπισθεί τόσο σε επίπεδο Ε.Ε. όσο και σε επίπεδο ΟΟΣΑ, η χώρα μας προχωρά και στην ψήφιση της διμερούς συμφωνίας με τις Η.Π.Α. για την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών. Εδώ θέλω να σημειώσω, ότι είναι αυτόματη ανταλλαγή φορολογικών δεδομένων στη βάση της αμοιβαιότητας. Είχαμε και μέχρι τώρα την ανταλλαγή των πληροφοριών, αλλά δεν είχαμε την αυτόματη. Οι απαιτήσεις για την εφαρμογή του νόμου FATCA, σε μεγάλο βαθμό ευθυγραμμίζονται με αυτές της αυτόματης ανταλλαγής χρηματοοικονομικών πληροφοριών στο πλαίσιο εφαρμογής της πολυμερούς συμφωνίας αρμοδίων αρχών του ΟΟΣΑ. Οι όποιες αποκλίσεις οφείλονται σε ορισμένες ιδιαιτερότητες που συνδέονται με τις Η.Π.Α., ιδίως αυτή της έννοιας της φορολόγησης, όχι μόνο με βάση τη φορολογική κατοικία αλλά και με την ιθαγένεια, όπως αναφέρθηκε και από άλλους ομιλητές.

Με το ίδιο νομοσχέδιο προσδιορίζονται και τεχνικά θέματα, όπως οι διαδικασίες για τις υποχρεώσεις αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών, ο τρόπος της ανταλλαγής των πληροφοριών, η μέθοδος για τη διαβίβαση όλων των πληροφοριών, θέματα εμπιστευτικότητας κ.λπ.. Συνεπώς, με το νομοσχέδιο αυτό ολοκληρώνουμε το θεσμικό πλαίσιο στο κομμάτι αυτό και η ΑΑΔΕ μπορεί και οφείλει να αξιοποιήσει αυτές τις πληροφορίες που θα αποκτήσει, ώστε να εντοπίσει τους φοροφυγάδες και να τους υποχρεώσει να πληρώσουν τους φόρους που δεν πλήρωσαν, αλλά και να τους οδηγήσει στη δικαιοσύνη στις περιπτώσεις που απαιτείται από τη νομοθεσία.

Νομίζω, ότι η ανεξάρτητη αρχή θα πρέπει να έρθει στην Επιτροπή Οικονομικών και να δώσει λόγο για το πώς θα αξιοποιήσει τις πληροφορίες αυτές, να φέρει κάποιο επιχειρησιακό σχέδιο, όπως πρότεινε ο κ. Κουτσούκος. Δεν είναι θέμα του Υπουργείου, είναι θέμα της Επιτροπής και μπορείτε να την καλέσετε και να φέρει το αντίστοιχο επιχειρησιακό σχέδιο.

Θα ήθελα να προσθέσω, ότι ήδη έχουν έρθει στην Ελλάδα τα στοιχεία για τους χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς φορολογουμένων του 2016, με βάση τις δύο συμφωνίες με την Ε.Ε. και με τον ΟΟΣΑ. Βρίσκονται στη διάθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημόσιων Εσόδων και τα αξιολογεί για να εντοπίσει τους παραβάτες. Βεβαίως, έχουμε δώσει και εμείς από την πλευρά μας τα αντίστοιχα στοιχεία στις συμβαλλόμενες χώρες.

Τα στοιχεία για τις πολυεθνικές, με βάση τις αντίστοιχες συμφωνίες με την Ε.Ε. και τον ΟΟΣΑ, θα έρθουν εντός του α΄ εξαμήνου 2018. Τα στοιχεία του νομοσχεδίου που συζητάμε, θα έρθουν από τις Η.Π.Α. μέχρι το τέλος του 2017, μια και έχει ξεπεραστεί η προθεσμία για την ψήφιση της συμφωνίας. Όπως ανέφερα, στο νομοσχέδιο έχει ενσωματωθεί και η συμφωνία για τεχνικά θέματα και τις διαδικασίες.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Πρόεδρε, η συνεργασία μεταξύ των κρατών είναι αποφασιστικής σημασίας για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και κρίσιμο στοιχείο αυτής της συνεργασίας είναι η αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών.

Αυτό ακριβώς, διασφαλίζουμε με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο για την ανταλλαγή φορολογικών πληροφοριών με τις Η.Π.Α..

Σας ευχαριστώ.