Επιστροφή

Απάντηση της Υφυπουργού Οικονομικών Κ. Παπανάτσιου σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Μ. Γεωργιάδη σχετικά με την ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών μισθωτών και συνταξιούχων προς την Εφορία σε έως 120 Δόσεις/ (23.4.2018)

                                                                               ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

 

Αθήνα, σήμερα στις 23 Απριλίου 2018, ημέρα Δευτέρα και ώρα 18.04΄ στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου συνήλθε η  Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Ζ’ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΛΥΚΟΥΔΗ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Σπυρίδων Λυκούδης):  Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.

Εισερχόμαστε στη συζήτηση των

ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ

Ξεκινάμε με την έκτη με αριθμό 1504/16-4-2018 επίκαιρη ερώτηση του πρώτου κύκλου, του Θ΄ Αντιπροέδρου της Βουλής και Βουλευτή Α΄ Αθηνών της Ένωσης Κεντρώων κ. Μάριου Γεωργιάδη προς τον Υπουργό Οικονομικών, με θέμα: « Ρύθμιση Ληξιπρόθεσμων Οφειλών Μισθωτών και Συνταξιούχων προς την Εφορία σε έως 120 Δόσεις».

Απαντά η Υφυπουργός Οικονομικών κ. Αικατερίνη Παπανάτσιου.

Κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά, για την πρωτομιλία σας.

ΜΑΡΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ (Θ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κατ’ αρχάς, θέλω να ευχαριστήσω την κυρία Υπουργό, που ήρθε να απαντήσει αυτή τη μοναδική ερώτηση, γιατί θα μπορούσε απλά να την αποφύγει και να έρθει κάποια άλλη στιγμή, που θα είχε να απαντήσει σε περισσότερους συναδέλφους.

Με την ευκαιρία, βέβαια, μιας που είναι μία μοναδική ερώτηση, θα μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε λίγο την ανοχή σας ως προς τον χρόνο γενικότερα της συζήτησης, γιατί είναι ένα θέμα, που όπως θα δείτε, κύριε Πρόεδρε, αφορά πάρα πολύ κόσμο.

 

Κυρία Υπουργέ, όλοι γνωρίζουμε ότι η πολιτική υπερφορολόγησης που έχει ακολουθήσει η Κυβέρνησή σας τα τελευταία τουλάχιστον χρόνια, αλλά και γενικότερα η διαχρονική μείωση των μισθών και των συντάξεων –που είναι και μνημονιακές, βέβαια, υποχρεώσεις- έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, κυρίως προς την εφορία.

Αναμενόμενο είναι αυτή τη στιγμή διαρκώς να συσσωρεύονται τόσο οι οφειλές προς το δημόσιο, οι οποίες να υπενθυμίσω ότι ήταν στα 32 δισεκατομμύρια ευρώ προ μνημονιακής εποχής και αυτή τη στιγμή έχουν εκτοξευθεί στα 102 δισεκατομμύρια ευρώ με ημερομηνία 31 Ιανουαρίου 2018.

Δεδομένου ότι παραλάβατε με ημερομηνία 1 Δεκεμβρίου 2014 το ποσό των 74 δισεκατομμυρίων ευρώ με δική σας ευθύνη λόγω της δικής σας πολιτικής, το δικό σας κομμάτι ανέρχεται περίπου στα 28 δισεκατομμύρια ευρώ.

Δυστυχώς, πέρα από τη μεσαία τάξη, την οποία πολλά κυβερνητικά στελέχη –και δεν αναφέρομαι προσωπικά σε εσάς, ούτε στο Υπουργείο σας- πραγματικά την έχουν στοχοποιήσει, έχουμε ως αποτέλεσμα να αναστενάζουν πάρα πολλές κοινωνικές ομάδες. Έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές τέσσερα εκατομμύρια πολίτες στην εφορία. Έχουμε ένα ανησυχητικό χαρακτηριστικό: Τα δύο εκατομμύρια διακόσες χιλιάδες πολίτες οφείλουν έως μόλις 500 ευρώ, ενώ υπάρχει περίπου κι ένα εκατομμύριο ενενήντα χιλιάδες φορολογούμενοι, οι οποίοι αντιμετωπίζουν και αναγκαστικά μέτρα κατασχέσεων μισθών και τραπεζικών λογαριασμών, ακόμη και για λίγες δεκάδες ευρώ.

Αν υπολογίσουμε τα προηγούμενα, αλλά και ότι 2,9 εκατομμύρια είναι μισθωτοί και συνταξιούχοι που επίσης αδυνατούν να εξοφλήσουν τις υποχρεώσεις τους που φτάνουν τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, θα έπρεπε προ πολλού το Υπουργείο σας να έχει ευαισθητοποιηθεί και να έχει κινηθεί προς τελείως αντίθετη κατεύθυνση από αυτή που μας έχετε συνηθίσει τον τελευταίο καιρό που είναι της πίεσης απέναντι σε αυτούς τους πολίτες, δηλαδή να κινηθεί προς την εξεύρεση των μεθόδων ανακούφισης. Μάλιστα, θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε και το τελευταίο επικοινωνιακό παιχνίδι σας –προεκλογικό μότο, θα μπορούσαμε να πούμε- τα λεγόμενα «αντίμετρα» και να φέρετε ένα αντίμετρο πραγματικά, το οποίο θα ήταν μια νέα ρύθμιση και θα απευθυνόταν αποκλειστικά σε φυσικά πρόσωπα, σε μισθωτούς και συνταξιούχους που θα έχουν οφειλές προς το δημόσιο. Θα μπορούσαμε να το οριοθετήσουμε στα 20.000 ευρώ. Αυτό, όμως, είναι κάτι για το οποίο μπορεί να γίνει μια συζήτηση.

Ταυτόχρονα, θα μπορούσε να μειώσει και να περικόψει τις οποιεσδήποτε προσαυξήσεις. Θα είχε ένα ελάχιστο και ένα ανώτατο ποσό δόσης και το μέγιστο ποσό δόσεων δεν θα ξεπερνούσε τις εκατόν είκοσι, λαμβάνοντας πάντα υπόψη και κάποια εισοδηματικά κριτήρια, το καθαρό μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα, τις στεγαστικές υποχρεώσεις κοκ..

Ύστερα από αυτά, κυρία Υπουργέ, σας ερωτώ εάν είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης άμεσα να θεσμοθετήσει μία ρύθμιση για τις οφειλές των μισθωτών και των συνταξιούχων και υπό ποιους συγκεκριμένους όρους. Εάν όχι, θα ήθελα να μάθω τους λόγους για τους οποίους αρνείστε να ακούσετε την κοινωνία, γιατί καθημερινά φοβάται ο κόσμος ότι θα χάσει το σπίτι του, μόνο και μόνο οφείλοντας 500 ευρώ προς το δημόσιο. Γιατί δεν προβαίνετε στην υιοθέτηση παρόμοιων μέτρων που πέρα από τη γενική ανακούφιση αυτών των πολιτών, πραγματικά θα συρρικνώσει τον αριθμό των οφειλετών και θα φέρει και κάποια έσοδα προς το δημόσιο;

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων Λυκούδης): Ευχαριστώ, κύριε συνάδελφε.

Κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κατ’ αρχήν, θα ήθελα να ξεκινήσω σημειώνοντας ότι το σύνολο των αναφερομένων στην ερώτησή σας αποτελεί ζητήματα, απόψεις και προτάσεις, που και εγώ προσωπικά δεν είμαι αντίθετη, ούτε το Υπουργείο μας, ούτε φυσικά και η Κυβέρνησή μας. Πρωταρχικός μας στόχος και κριτήριο για την κυβερνητική πολιτική ήταν και είναι η κατά το μέγιστο δυνατό ανακούφιση των πολιτών που έχουν πληγεί από τη δημοσιονομική συγκυρία, που πλήττει επί πολλά συναπτά έτη τη χώρα μας, μέσα βέβαια στα αυστηρά δημοσιονομικά πλαίσια που μας έχουν εκ των πραγμάτων τεθεί.

Εδώ θα ήθελα να αναφέρω τον ν. 4321/15, που είναι μία απόδειξη και στοχεύει ακριβώς στα συσσωρευμένα χρέη των Ελλήνων πολιτών και έχει στόχο αφενός τη μέγιστη δυνατή διευκόλυνσή τους και αφετέρου την ενίσχυση της εισπραξιμότητας.

Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι με το νόμο αυτό δόθηκε η δυνατότητα να γίνει η ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το δημόσιο σε εκατό δόσεις, με ταυτόχρονη απαλλαγή από πρόσθετους φόρους, προσαυξήσεις, με εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα σε κοινωνικό, αλλά και δημοσιονομικό επίπεδο. Ήταν ένας από τους πρώτους νόμους που κάναμε σαν Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Στο ίδιο πλαίσιο, με στόχο την περαιτέρω ανακούφιση των υγειών επιχειρήσεων της χώρας, προχωρήσαμε στη ρύθμιση του εξωδικαστικού μηχανισμού, η οποία συνίσταται στη δυνατότητα των φερέγγυων επιχειρήσεων να προβούν σε ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς όλους τους πιστωτές τους, μεταξύ αυτών και το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, έως εκατόν είκοσι δόσεις.

Στη συνέχεια αυτής της αρχικής ρύθμισης προβήκαμε πλέον στη θεσμοθέτηση δυνατότητας διμερών συμφωνιών μεταξύ των οφειλετών και του δημοσίου, εφοριών και ασφαλιστικών ταμείων, οι οποίες αφορούν τη ρύθμιση χρεών επιχειρήσεων, με οφειλές μέχρι 20.000 ευρώ και ελευθέρων επαγγελματιών μέχρι 50.000 ευρώ, όταν το ποσοστό της οφειλής προς το δημόσιο είναι πάνω από 85%. Σκοπός μας είναι να επεκτείνουμε και πέραν των 50.000 ευρώ το όριο με καινούργιες υπουργικές αποφάσεις το επόμενο διάστημα.

Επίσης, σύμφωνα με τις πάγιες φορολογικές διατάξεις παρέχεται στους οικονομικά αδύνατους οφειλέτες η δυνατότητα ρύθμισης των βεβαιωμένων οφειλών σε δώδεκα ή είκοσι τέσσερις μηνιαίες δόσεις.

Θα αναφέρω εδώ τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων από 31-1-2018. Τριακόσιες ογδόντα τρεις χιλιάδες τετρακόσια ΑΦΜ βρίσκονται σε ρύθμιση σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4321/15 σε εκατό δόσεις, τετρακόσιες είκοσι επτά χιλιάδες εξήντα τρία ΑΦΜ έχουν ρυθμίσει τα χρέη τους σε δώδεκα δόσεις με τις πάγιες ρυθμίσεις, ενώ πενήντα χιλιάδες εφτακόσια εξήντα επτά ΑΦΜ έχουν ρυθμίσει με τις ίδιες διατάξεις τα χρέη τους έως είκοσι τέσσερις δόσεις.

Ας μην ξεχνάμε, επίσης, τη δυνατότητα που δόθηκε ήδη από τα τέλη του προηγούμενου έτους στη φορολογική διοίκηση, προκειμένου αυτή να χορηγεί φορολογική ενημερότητα για είσπραξη χρημάτων στους φορολογούμενους που είναι συνεπείς στις ρυθμίσεις, στις οποίες έχουν ενταχθεί.

Πιο συγκεκριμένα, όσο μεγαλύτερο είναι το ποσό που έχει καταβληθεί από τον φορολογούμενο μέσω της ρύθμισης, τόσο μικρότερο είναι και το ποσό παρακράτησης, στο οποίο προβαίνει η φορολογική διοίκηση.

Καταθέτω τα σχετικά έγγραφα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και επιφυλάσσομαι για τα υπόλοιπα στη δευτερολογία μου.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων Λυκούδης): Ευχαριστώ, κυρία Υπουργέ.

Κύριε Γεωργιάδη, έχετε τον λόγο.

ΜΑΡΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ (Θ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρία Υπουργέ, καταλαβαίνω ότι τα περισσότερα εξ αυτών αφορούν ελεύθερους επαγγελματίες και όχι απλά φυσικά πρόσωπα. Εγώ αναφέρθηκα στο πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους, στους οποίους κόβεται η σύνταξη και ο μισθός. Και χαίρομαι που αναφερθήκατε σε πράγματα, που αφορούν την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Θα αναφερθώ και εγώ σε αυτό και θα καταθέσω στα Πρακτικά την έκθεση.

Όμως, περίμενα ότι η ερώτηση που σας κάνω αφενός θα αγκαλιαστεί –κάτι που δεν το αρνείστε, γιατί λέτε ότι και η ίδια προσωπικά έχετε κάνει σχετική εισήγηση- αλλά ότι θα δινόταν και ένας τρόπος διαλόγου για το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε καθαρά και μόνο τα φυσικά πρόσωπα.

Για τους ελεύθερους επαγγελματίες σωστά είπατε ότι έχει γίνει σχετικός νόμος, ο οποίος μπορεί να τους βοηθήσει μέσω των εκατό δόσεων και μέσω της ρύθμισης. Αλλά, για ανθρώπους, οι οποίοι μπορεί να χρωστάνε, για παράδειγμα 500 ευρώ και να έχουν έναν μισθό ή μία σύνταξη του ύψους των 350 και 380 ευρώ, καταλαβαίνετε ότι ο μισθός τους δεν μπορεί να τους εξασφαλίσει καν τo προς το ζην, πόσο μάλλον να τους εξασφαλίσει να είναι συνεπείς σε οποιεσδήποτε δόσεις προς το δημόσιο.

Πραγματικά, θα περίμενα να αγκαλιάσετε όλα αυτά και να μας δώσετε και δικές σας προτάσεις εξειδικευμένων μέτρων για το πώς μπορούμε να συνεχίσουμε, γιατί όλοι αυτοί οι άνθρωποι και αξίζουν και δικαιούνται καλύτερης μεταχείρισης και σαφέστατα ανακούφισης. Και μην ξεχνάμε ότι οι δικές σας προεκλογικές καμπάνιες ήταν το «Δεν πληρώνω».

Επομένως, τα οφειλόμενα ποσά έρχονται να τονίσουν ότι αυτοί οι άνθρωποι θέλουν να πληρώσουν, και αυτό φαίνεται και αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι είναι μεγαλύτερο το ποσοστό αυτών που χρωστούν προς το δημόσιο σε σχέση με αυτούς που δεν πληρώνουν τον ΕΝΦΙΑ γιατί δεν θέλουν να τον πληρώσουν. Άρα, θέλουν αλλά δεν μπορούν, γιατί πρώτα πρέπει να εξασφαλίσουν τα προς το ζην, μετά να εξασφαλίσουν τα της στέγης τους και στη συνέχεια να προχωρήσουν σε οποιεσδήποτε οφειλές προς το δημόσιο, εάν και εφόσον δύνανται να το κάνουν.

Διότι, δυστυχώς, καλώς ή κακώς, η Κυβέρνησή σας είναι αυτή που φορολογεί ό,τι κινείται ή είναι ακίνητο, όποιον εργάζεται ή δεν έχει εργασία. Και εάν περιοριστούμε στα τελευταία τρία χρόνια, δυστυχώς ανεβαίνει ακόμη περισσότερο αυτό το ποσοστό.

Για παράδειγμα, στο τέλος του 2015, από το σύνολο των οφειλετών εναντίον των οποίων μπορούσαν να ληφθούν κάποια αναγκαστικά μέτρα, ο ΣΥΡΙΖΑ έλαβε μέτρα εναντίον του 45% αυτών, ποσοστό που αυξήθηκε στο 51% στο τέλος του 2016, σε 60% στο τέλος του 2017 και έχουμε ανοδική πορεία αυτή τη στιγμή.

Ο δε Ιανουάριος που περάσαμε αναδείχθηκε στον χειρότερο μήνα όλων των εποχών και γι’ αυτό η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, πέρα από τις συνεχείς απειλές της, προχώρησε σε κατασχέσεις μισθών, συντάξεων, αλλά και ακινήτων, που αφορούν σε περισσότερο από δεκαεπτάμισι χιλιάδες φορολογούμενους πολίτες.

Καθημερινά, δηλαδή, γίνονται περισσότερες από επτακόσιες κατασχέσεις σε όσους χρωστούν στο δημόσιο ποσά άνω των 500 ευρώ και χιλιάδες είναι τα δράματα αυτά που καλούνται να αντιμετωπίσουν, ακόμη και οι άνθρωποι που προσπαθούν να μείνουν οικονομικά ζωντανοί.

Αυτά τα ποσοστά έρχεται να τα επιβεβαιώσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, η οποία, πέρα από τις απειλές, λέει ότι θα λάβει ακόμη πιο πολλά μέτρα με βάση την Έκθεσή της, που έχω να καταθέσω και το στρατηγικό της πλάνο 2017-2020.

(Στο σημείο αυτό ο Θ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής, κ. Μάριος Γεωργιάδης, καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Μάλιστα, αντί να δούμε να ανακουφίζονται οι οικογένειες, το Υπουργείο σας έχει φτάσει στο σημείο να σχεδιάσει, να αναπτύξει και να δοκιμάσει σε περισσότερα από εννιακόσια εβδομήντα τρία σχολεία, σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα, το περίφημο «Δράση Δ-2-1», με την πρόφαση ότι δήθεν θέλετε να συμβάλετε στην καλλιέργεια της φορολογικής συνείδησης.

Συγγνώμη, κυρία Υπουργέ, αλλά αυτό αποτελεί θράσος πραγματικά για την Κυβέρνηση σας -για όσους μας ακούν- όταν εν μία νυκτί θέλατε να κόψετε πρόστιμα προς έναν επιχειρηματία ύψους 38 εκατομμυρίων ευρώ.

Περίμενα ότι θα κοιτούσατε να βρείτε μέτρα αντί να διοχετεύσετε το μπούλινγκ ακόμα και σε μαθητές, σε παιδιά δέκα και δεκαπέντε ετών, για το πώς οι γονείς τους πρέπει να είναι πραγματικά ευσυνείδητοι στο πώς θα πληρώσουν. Βέβαια, αυτό θα μου πείτε ότι το κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά η Ευρωπαϊκή Ένωση το κάνει μέσα σε προγράμματα όπου η οικονομία είναι τελείως διαφορετική από την οικονομική πολιτική που ακολουθείτε εσείς και θα περιμέναμε κι εμείς κάτι αντίστοιχο να κάνετε. Επίσης, περιμέναμε να ακούσετε τις θέσεις της Ένωσης Κεντρώων που θα μπορούσαμε να βρούμε τρόπο αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών, χωρίς να μπούμε στη διαδικασία να κόβουμε μισθούς και συντάξεις.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ, κύριε Πρόεδρε, για την ανοχή σας και αναμένω με ενδιαφέρον να ακούσω την απάντησή σας, κυρία Υπουργέ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων Λυκούδης): Ευχαριστώ, κύριε συνάδελφε.

Κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Κατ’ αρχήν, θα ήθελα να πω ότι εκείνοι που βρίσκονται στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ και στο στόχαστρο της Κυβέρνησης είναι οι στρατηγικοί κακοπληρωτές και εδώ νομίζω ότι θα συμφωνήσουμε όλοι μας ότι είναι αυτοί οι οποίοι θα έπρεπε να πληρώσουν, είναι αυτοί οι οποίοι δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να τους δώσουμε το συγχωροχάρτι και γι’ αυτούς μιλάμε και πρέπει να διαμορφώσουμε τη φορολογική συνείδηση, γιατί ο καθένας πρέπει να είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του.

Από εκεί και πέρα, εκείνο που έχω να επαναλάβω για μια ακόμη φορά είναι ότι βασικός στόχος της Κυβέρνησής μας είναι η προστασία και η ανακούφιση των οικονομικά αδυνάτων συμπολιτών μας. Ξεκινήσαμε από τους μισθωτούς και συνταξιούχους. Στις εκατό δόσεις του ν. 4321/2015 συμπεριλαμβάνονταν συνταξιούχοι και μισθωτοί. Δεν ξεκινήσαμε από τους επιχειρηματίες. Από τους μισθωτούς και συνταξιούχους ξεκινήσαμε. Εκεί συμπεριλαμβάνονταν οι πάντες είτε ήταν επιχειρηματίες, είτε ήταν μισθωτοί, είτε ήταν συνταξιούχοι κ.λπ.. Από εκεί μια μετά,  ερχόμαστε και φέρνουμε κάποιες άλλες διατάξεις.

Καταβάλλουμε συνεχώς προσπάθεια και επεξεργαζόμαστε τα αιτήματα που μας υποβάλλονται και όπου μπορούμε να επέμβουμε διορθωτικά το κάνουμε, εφόσον μας επιτρέπεται, βέβαια, από τα τρέχοντα δημοσιονομικά της χώρας μας.

Θέλω να αναφέρω, επίσης, εδώ πέρα ότι από το 2015 μέχρι σήμερα έχουμε βγάλει εβδομήντα έξι υπουργικές αποφάσεις παρατάσεων και αναστολών καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών και σχετικών ρυθμίσεων αυτών των οφειλών σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών. Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι αυτό είναι το αυτονόητο. Αυτονόητο μπορεί να το θεωρούμε σήμερα. Δεν ήταν, όμως, αυτονόητο για τις κυβερνήσεις μέχρι τώρα.

Στο πλαίσιο αυτό κινηθήκαμε και με την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος στις ευαίσθητες κατηγορίες πολιτών με τη θεσμοθέτηση απαλλαγών ΕΝΦΙΑ σε περιοχές που επλήγησαν από σεισμό και κάποια άλλα μέτρα που έχουμε πάρει με μικρότερες ή μεγαλύτερες παρεμβάσεις.

Δεν αρνούμαστε να ακούσουμε νέες ιδέες πρωτοποριακές, τεχνικές επίλυσης του προβλήματος των ληξιπρόθεσμων οφειλών ή υιοθέτηση παρόμοιων μέτρων που θα βοηθούσαν τους συμπολίτες μας να ανακουφιστούν, αλλά και να καταφέρουν να αποπληρώσουν τις οφειλές τους. Όλα αυτά, όμως, θα πρέπει να γίνουν πάντα στο πλαίσιο της τρέχουσας δημοσιονομικής συγκυρίας και θα ήθελα να κλείσω εδώ για να μην πανικοβάλλουμε και τους πολίτες.

Όσον αφορά τις κατασχέσεις, πλειστηριασμούς κ.λπ., αυτό που προαναφέρατε σε σχέση με τις κατασχέσεις, δεν σημαίνει ότι η οποιαδήποτε κατάσχεση που γίνεται είτε στους λογαριασμούς είτε από εκεί και πέρα κάποιες φορές στις περιουσίες δεν σημαίνει πλειστηριασμός. Επαναλαμβάνω ότι το δημόσιο δεν έχει τέτοια πρόθεση για την πρώτη λαϊκή κατοικία των πολιτών.