Επιστροφή

Απάντηση της Υφυπουργού Οικονομικών Κ. Παπανάτσιου σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτή Α. Παπακώστα σχετικά με τις κατασχέσεις κινητών αξιών, ακινήτων και τραπεζικών λογαριασμών

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Κ. ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ ΣΕ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ (10.4.2017)

 

                                        ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

Αθήνα, σήμερα στις 10 Απριλίου 2017, ημέρα Δευτέρα και ώρα 17.10΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Β΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΑΡΕΜΕΝΟΥ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στη συζήτηση των

ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ

Ξεκινάμε με τη δεύτερη με αριθμό 693/4-4-2017 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου της Βουλευτού Β΄ Αθηνών της Νέας Δημοκρατίας κ. Αικατερίνης Παπακώστα-Σιδηροπούλου προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με τις Κατασχέσεις Κινητών Αξιών, Ακινήτων και Τραπεζικών Λογαριασμών.

Κυρία Παπακώστα, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Η επίκαιρη ερώτησή μου, κύριε Πρόεδρε και αγαπητοί συνάδελφοι, έχει να κάνει με ένα εξόχως καυτό ζήτημα, το οποίο αφορά στις κατασχέσεις κινητών αξιών, ακινήτων και τραπεζικών λογαριασμών. Όταν το ακούει κανείς, μπορεί να φαντάζεται υψηλά ποσά, μπορεί να φαντάζεται υψηλούς λογαριασμούς, μπορεί να φαντάζεται ακριβά ακίνητα.

Δυστυχώς, όμως, η πραγματικότητα με την δική σας Κυβέρνηση, δηλαδή με την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, έχει να κάνει με το γεγονός ότι από την αρχή αυτού του έτους ένας μεγάλος αριθμός πολιτών -και θα αναφερθώ πόσο μεγάλος είναι αυτός ο αριθμός των πολιτών, κύριε Πρόεδρε- ακόμη και με μικρές οφειλές -και είμαι συγκεκριμένη- με ληξιπρόθεσμο χρέος άνω των 500 ευρώ -ακούστε το ποσό, άνω των 500 ευρώ- λαμβάνει ειδοποιητήριο κατασχέσεων κινητών αξιών, ακινήτων και τραπεζικών λογαριασμών.

Θα περίμενε κανείς μετά την έκδοση της εγκυκλίου της 20/3/2016, η οποία και προέβλεπε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο συλλογής οφειλών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εξόδων, να βελτιωθούν τα πράγματα. Αντιθέτως, κύριε Πρόεδρε και αγαπητοί συνάδελφοι, η αποστολή ειδοποιητηρίων εντατικοποιήθηκε.

Και μάλιστα, πρέπει να σας πω ότι οι μέθοδοι οι οποίες χρησιμοποιούνται από την πλευρά της Κυβέρνησης, η οποία ζητά να εισπράξει αυτά τα ληξιπρόθεσμα των 500 ευρώ, προς τους οφειλέτες είναι ακόμα χειρότερες από τις μεθόδους που χρησιμοποιούν οι γνωστές εισπρακτικές εταιρείες των τραπεζών.

Άρα, λοιπόν, ως Βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου ερωτώ:

Θα επαναφέρετε, κυρία Υπουργέ, το ακατάσχετο της πρώτης κατοικίας και τη ρύθμιση των 100 και πλέον δόσεων που φαίνεται ότι αποδίδει στο Δημόσιο;

Θα μεριμνήσετε –κι αυτό είναι το δεύτερο και τελευταίο ερώτημα- για την έκδοση μιας σοβαρής εγκυκλίου, η οποία θα αποκλείει τη διεξαγωγή πλειστηριασμού και θα άρει τα κατασχετήρια, τα οποία εκδόθηκαν από τις εφορίες για πρώτες κατοικίες και μάλιστα ελάχιστων, μικρών τετραγωνικών μέτρων για οφειλέτες με σοβαρά οικονομικά προβλήματα;

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κι εμείς ευχαριστούμε.

Τον λόγο έχει η Υφυπουργός Οικονομικών, κ. Αικατερίνη Παπανάτσιου για τρία λεπτά.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Όπως γνωρίζετε πολύ καλά, ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων ισχύει από το 1974. Με το πέρασμα του χρόνου φυσικά έχουν επέλθει κάποιες τροποποιήσεις που κρίθηκαν απαραίτητες, προκειμένου να εναρμονιστεί με τις εκάστοτε τρέχουσες δημοσιονομικές ανάγκες της χώρας. Σύμφωνα με τον ανωτέρω Κώδικα, καθώς και τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας του 2013, η φορολογική αρχή έχει υποχρέωση να επιδιώξει την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο καθώς και τη διακοπή της παραγραφής τους, λαμβάνοντας όλα τα προβλεπόμενα αναγκαστικά ποινικά και λοιπά μέτρα κατά των οφειλετών, μεταξύ των οποίων είναι η κατάσχεση κινητών, η κατάσχεση ακινήτων, η κατάσχεση εις χείρας τρίτων και η κατάσχεση στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων.

Οι ανωτέρω κατασχέσεις δεν αίρονται πριν την εξόφληση ή τη διαγραφή του χρέους για το οποίο επιβλήθηκαν. Ως προς την κατάσχεση κινητών, ο ΚΕΔΕ, σαν ειδικότερος νόμος, προέβλεπε και συνεχίζει να προβλέπει τα ακατάσχετα αντικείμενα. Και όλα τα ανωτέρω μέτρα αφορούν φυσικά όλους τους πολίτες για λόγους ισονομίας και κοινωνικής δικαιοσύνης.

Όσον αφορά στην εγκύκλιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, η οποία εκδόθηκε στις 20 Μαρτίου 2017, με αυτήν κοινοποιήθηκαν προς τις υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων οι διατάξεις με τις οποίες τροποποιήθηκε ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας σχετικά με την αναγκαστική εκτέλεση που αφορά, κυρίως, σε διαφορές μεταξύ ιδιωτών.

Αυτές οι διατάξεις, που είναι γενικής ισχύος, οι οποίες ως επί το πλείστον αφορούν στην κύρια διαδικασία του πλειστηριασμού, εφαρμόζονται μόνο συμπληρωματικά για το Δημόσιο και εφόσον δεν αντίκεινται στις διατάξεις του ΚΕΔΕ.

Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι αναφορικά με την αναγκαστική είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο δεν έχει επέλθει καμία μεταβολή στις ειδικές διατάξεις του ΚΕΔΕ, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις προβλέπουν ευνοϊκότερο καθεστώς για τους οφειλέτες του Δημοσίου.

Όσον αφορά την άρση του απορρήτου των τραπεζικού καταθέσεων, ήδη εφαρμοζόταν από το Δημόσιο, καθώς και από τους ιδιώτες για τις κατασχέσεις εις χείρας τραπεζικών ιδρυμάτων, τόσο στο πλαίσιο της διοικητικής όσο και της αναγκαστικής εκτέλεσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2915/2001.

Ειδικότερα, ως προς τα ερωτήματά σας, ακατάσχετο στην πρώτη κατοικία ποτέ δεν έχει προβλεφθεί από τον ΚΕΔΕ, έτσι ώστε να το επαναφέρουμε. Εκείνο που ισχύει, όπως άλλωστε έχει τονιστεί με την εγκύκλιο 1055/2010, είναι ότι η υποχρέωση έκδοσης προγράμματος πλειστηριασμού εντός των προθεσμιών που ορίζει ο νόμος δεν υφίσταται εφόσον συντρέχει σπουδαίος λόγος, για παράδειγμα όταν πρόκειται για ακίνητο του οφειλέτη, το οποίο αποδεδειγμένα αποτελεί την κύρια και μοναδική κατοικία του και η οποία καλύπτει τις στοιχειώδεις ανάγκες στέγασής του και εφόσον η αξία του δεν απέχει σημαντικά από τα όρια που τίθενται για την απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης ακινήτου σαν πρώτη κατοικία.

Η Κυβέρνησή μας θέσπισε τον ν. 4321/2015, στον οποίο αναφερθήκατε, για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών με τμηματική καταβολή έως εκατό δόσεις με διαγραφή προσαυξήσεων μέχρι 100%, μέτρο το οποίο βοήθησε μεγάλο αριθμό φορολογουμένων να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους προς το Δημόσιο και είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση της εισπραξιμότητας.

Στο πλαίσιο της ανωτέρω ρύθμισης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι με εγκύκλιο Οδηγία του 2015 προβλέφθηκε ότι σε περίπτωση διαπίστωσης μη καταβολής εκ παραδρομής ποσοστού δόσης ή του ποσού της επιβάρυνσης, εκπρόθεσμης καταβολής της δόσης ή γενικά μη καταβολής ποσών μικρού ύψους που έχουν μείνει ανεξόφλητα από παραδρομή, δεν επέρχεται απώλεια της ρύθμισης.

Επίσης, με τις διατάξεις του ν. 4305/2014, με τις οποίες προβλεπόταν η ρύθμιση οφειλών ως εκατό ή εβδομήντα δύο δόσεις κατά περίπτωση, καθώς και με σχετικές εγκυκλίους-διαταγές του 2015, δόθηκε η δυνατότητα επανένταξης σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης για λόγους ανωτέρας βίας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κυρία Υπουργέ, έχετε και δευτερολογία.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.

Περαιτέρω, στους οικονομικά αδύναμους οφειλέτες παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών τους με την πάγια ρύθμιση του ν. 4152/2013, καθώς και του ν. 4174/2013.

Σε κάθε περίπτωση, ο οφειλέτης μπορεί να απευθυνθεί στην αρμόδια ΔΟΥ, προκειμένου να του παρασχεθούν διευκρινίσεις, σχετικά με συγκεκριμένα στοιχεία της υπόθεσής του και πληροφορίες για τις υφιστάμενες δυνατότητες ρύθμισης των οφειλών του.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κυρία Παπακώστα, έχετε τον λόγο.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρία Υπουργέ, επειδή καθόμουν στα έδρανα που κάθεστε και επειδή διαβάσατε ακριβώς αυτά που σας έγραψαν οι υπηρεσιακοί παράγοντες, εγώ δεν σας ρώτησα να μου διαβάσετε τι σας συμβούλεψαν οι υπηρεσιακοί παράγοντες.

Εγώ ήθελα από εσάς να δείτε αν η νομοθεσία, την οποία έχει αυτή την ώρα η Ελληνική Δημοκρατία και την οποία εσείς θεσπίσατε, κρύβει παγίδες για τους οφειλέτες του δημοσίου, εάν δηλαδή παγιδεύεται ο πολίτης. Και αυτό είναι η δική σας πολιτική υποχρέωση να κάνετε και δεν μου απαντήσετε.

Διότι εγώ σας λέω από την πλευρά μου ως νομικός, αλλά και ως Βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου ότι η ισχύουσα νομοθεσία -και οφείλετε να μου απαντήσετε σε αυτό- κρύβει πάρα πολλές παγίδες για τους οφειλέτες του δημοσίου.

Εξηγούμαι. Θα τα πω ενδεικτικά, γιατί δεν έχω χρόνο. Παγίδα πρώτη: Μπορεί να φαίνεται παράλογο, κύριοι συνάδελφοι, αλλά η εφορία με την ισχύουσα νομοθεσία, με την οποία ισχυρίζομαι ότι παγιδεύει τους πολίτες και το Υπουργείο οφείλει να προστατεύει από τις παγίδες τους πολίτες, έχει δικαίωμα να δεσμεύσει και να κατάσχει ένα ακίνητό σας για ένα πάρα πολύ χαμηλό χρέος.

Κύριε Πρόεδρε, ακούστε τι προβλέπει το γράμμα του νόμου. Προβλέπει ότι για τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο άνω των 500 ευρώ δύναται να επιβληθούν όλα τα εναλλακτικά αναγκαστικά μέτρα είσπραξης, άρα δηλαδή και οι κατασχέσεις ακινήτων.

Επίσης, πρέπει να σας πω, επειδή αναφερθήκατε στον Κώδικα και οχυρωθήκατε πίσω από αυτόν, ότι δεν μας τα λέτε σωστά, κυρία Υπουργέ. Διότι η επόμενη παγίδα η οποία κρύβεται στην ισχύουσα νομοθεσία και από την οποία οφείλετε να προστατεύσετε τον φορολογούμενο πολίτη, του οποίου κατάσχετε τα ακίνητα και του κατάσχετε και τις αξίες και του κατάσχετε και τους λογαριασμούς είναι η εξής.

Δεν έχει σημασία τώρα να υπενθυμίσω το όνομα στελέχους σας που έλεγε ότι υπάρχει πολύ λίπος και υπάρχουν πολλά τιμαλφή στις οικογένειες και πρέπει να ψάξουμε τα στρώματα και τα μαξιλάρια. Δεν έχει σημασία το όνομά του. Δικό σας στέλεχος το έλεγε.

Κάνετε, λοιπόν, το εξής ανεπίτρεπτο-παγίδα δια της νομοθεσίας σας: Από ποσά μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων άνω των 1.000 και 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται –εσείς το επιτρέπετε- η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη –πρώτη φορά γίνεται αυτό- ή του ασφαλιστικού ταμείου ποσοστού 50% επί του τμήματος πάνω από τα 1.000 και μέχρι τα 1.500 ευρώ, ενώ από ποσά άνω των 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου του συνόλου του υπερβάλλοντος των 1.500 ευρώ ποσού αντί του 25% που ίσχυε μέχρι πρότινος.

Θα σας πω και μια τρίτη παγίδα, αν και είναι πολλές. Ενδεικτικά επέλεξα να σας πω ότι μπορεί να κατασχεθεί έως και το 100% με την ισχύουσα νομοθεσία, κύριε Πρόεδρε, των πάσης φύσεως αποζημιώσεων. Παραδείγματος χάρη, απολύεται ένας εργαζόμενος, την αποζημίωσή του για την εργασία του ή για τη ζημιά την οποία υπέστη κάποιο ασφαλισμένο περιουσιακό του στοιχείο με τη δική σας, την ισχύουσα, νομοθεσία δια της παγίδευσης του πολίτη εσείς μπορείτε να του κατάσχετε τα πάντα.

Αυτά σας ρώτησα και δεν σας ζήτησα να μου διαβάσετε τι λένε οι υπηρεσιακοί σας παράγοντες και γι’ αυτά, παρακαλώ πολύ, αν μπορείτε, να μου απαντήσετε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κυρία Παπανάτσιου, έχετε το λόγο.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Καταρχήν, εκείνο που θα ήθελα να διευκρινίσουμε εδώ είναι ότι η κατάσχεση ακινήτων δεν σημαίνει πλειστηριασμός των ακινήτων. Είναι ξεκάθαρο ότι το δημόσιο πρέπει να κάνει τις κατασχέσεις για να διαφυλάξει τα συμφέροντά του.

Από εκεί και πέρα, ο ακατάσχετος λογαριασμός είναι 1.250 ευρώ μηνιαίως για όλους τους πολίτες, οι οποίοι έχουν δηλώσει κάποιον λογαριασμό σαν ακατάσχετο λογαριασμό.

            Η Κυβέρνησή μας, στο πλαίσιο της τρέχουσας δημοσιονομικής συγκυρίας, καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για τη διευκόλυνση καταβολής των φορολογικών οφειλών των πολιτών. Για τον σκοπό αυτό και παρά τις δυσκολίες και τους περιορισμούς προβήκαμε επανειλημμένα στην έκδοση υπουργικών αποφάσεων για παράταση και αναστολή φορολογικών υποχρεώσεων για τη ρύθμιση αναστελλομένων ληξιπρόθεσμων χρεών σε περιοχές που επλήγησαν από έκτακτα καιρικά φαινόμενα και καταστροφές.

Επιπροσθέτως, ήδη κατατέθηκε νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό ρύθμισης οφειλών, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα σε βιώσιμες επιχειρήσεις να ρυθμίσουν τις συνολικές οφειλές τόσο προς τον ιδιωτικό τομέα όσο και προς το Δημόσιο. 

Στόχος μας είναι να δοθεί η ευκαιρία σε χιλιάδες επιχειρήσεις, όχι μόνο μεγάλες, αλλά κυρίως πολύ μικρές και μικρομεσαίες και ατομικές, που έχουν πληγεί από την κρίση, να συνεχίσουν τη λειτουργία τους. Την επόμενη εβδομάδα θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό στη Βουλή.

Σε κάθε περίπτωση, προσπαθούμε να διορθώσουμε στρεβλώσεις που υπάρχουν, όπου και όπως μπορούμε, με κύριο γνώμονα το συμφέρον των πολιτών της χώρας μας.

Από εκεί και πέρα, δεσμευόμαστε να μιλήσουμε και με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, που απ’ ό,τι ξέρετε πλέον μπορεί να κάνει τη δουλειά της χωρίς να παρεμβαίνουμε εμείς σαν πολιτική ηγεσία. Αν γίνεται κάποια στρέβλωση και γίνονται κατασχέσεις σε πολύ μικρά ποσά, να κάνουμε κάποια σύσταση για να το διορθώσουμε. Επίσης, στη συζήτηση που θα γίνει σε λίγες μέρες, στο επόμενο διάστημα, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής απ’ όλες τις πτέρυγες μπορεί να γίνει κάποια συζήτηση και να το θέσετε όλες οι πολιτικές δυνάμεις.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κι εμείς ευχαριστούμε.